Ingen rabat til Ryanair

Ryanairs mulige handler i Københavns Lufthavn, Aviators direktør, Ole Brinks Andersen med Ryanairs kommercielle direktør, David O'Brien, og Københavns Lufthavns ruteudviklingsdirektør, Ole Wieth Christensen.

Ryanairs mulige handler i Københavns Lufthavn, Aviators direktør, Ole Brinks Andersen med Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, og Københavns Lufthavns ruteudviklingsdirektør, Ole Wieth Christensen.

EU RET: De første tre ruter giver ikke Ryanair ret til særligt rabat i Københavns Lufthavn i forhold til de øvrige selskaber. EU’s regler om marketingstøtte for nye kunder i lufthavnen gælder kun, hvis ingen andre flyver.

Ryanair er kendt for at shoppe rundt fra lufthavn til lufthavn for at udnytte de kommercielle tilskudsmuligheder, som EU har accepteret for Europas lufthavne. Ofte har selskabet fået skyld for at udnytte reglerne til det yderste – og lidt til.

Esbjerg Lufthavn blev i sin tid beskyldt for sammen med det irske selskab at have misbrugt kriterierne for rabat og marketingtilskud fra lufthavn til flyselskab under henvisning til EU’s konkurrenceregler for området. Det endte som bekendt med, at Ryanair trak sig helt ud af Esbjerg med alvorlige følger for byens turistbesøg og lufthavnens eksistens.

Nu gælder det så Ryanair i København. EU tillader, at der i en periode fra et til fem år gives rabat på kommercielle vilkår. Til nye kunder (flyselskaber) som flyver på ruter, hvor der ikke i forvejen er trafik med rutefly. Hvor store beløb, der kan blive tale om, anføres ikke. Der er altså ikke noget loft som sådan.

Hvad det kan blive til for Ryanair vides ikke, før planer for de næste ti ruter bliver offentliggjort. London, Milano og Warszawa har allerede rutefly fra København.

I det hele taget kan det blive svært at finde nye ruter fra en storlufthavn, som ikke er betjent i forvejen. Men så må Ryanair konkurrere på samme vilkår som andre. Indtil videre er den eneste rabat selskabet opnår i København at flyve fra lavpristerminalen.