Island har mest national flytrafik

LUFTFART: Island, Tyrkiet og Irland er landene hvor lokale ruteselskaber har mest flytrafik – omvendt er Spanien, Grækenland og Italien de europæiske lande, hvor lokale flyselskaber har mindste markedsandele.

Stadig flere flyselskaber åbner ruter til Island, men sagaøens to primære ruteflyselskaber, navnlig Icelandair, men også hastigt voksende Wow Air, har samlet 80 pct. af de 3,5 mio. udbudte internationale flysæder fra Island denne sommersæson.

Dermed er Island det europæiske land, hvor lokale flyselskaber har størst andel af ruteflytrafikken.

Herefter følger Tyrkiet og Irland; der er denne sommersæson 30,8 mio. internationale ruteflysæder fra Tyrkiet (78,6 pct. flyves af tyrkiske flyselskaber, primært Turkish Airlines) og 13,6 mio. fra Irland, hvoraf de 77,7 pct. flyves af Ryanair og Aer Lingus.

Tal er uden charterflyvninger

Hjemmesiden anna.aero har gennemgået denne sommers trafikprogrammer fra over 40 europæiske lande for at fastslå, hvor mange flysæder der udbydes fra landene af nationale som udenlandske ruteflyselskaber.

Tallene omfatter derfor ikke charterflyvninger.

Anna.aero skriver bl.a., at SAS regnes som værende hjemmehørende i såvel Danmark som Sverige og Norge, mens hjemmesiden f.eks. kun regner Norwegian som et norsk flyselskab – selv om selskabet har baser i flere andre lande. På samme måde betegner anna.aero Wizz Air som hjemmehørende i Ungarn, Easyjet i Storbritannien – selv om selskabet også har schweizisk datterselskab osv.

Blandt andre lande, hvor lokale flyselskaber har store markedsandele, er Norge som eneste skandinaviske land på 6. pladsen med 9,3 mio. sæder og 62,5 pct. af sæderne udbudt af primært SAS og Norwegian. Finland har 8. pladsen med 6,6 mio. sæder og 61,4 pct. fløjet af Finnair.

Flest flysæder fra UK

I sommersæsonen i år er Storbritannien størst i Europa med 94,7 mio. udbudte flysæder one-way på internationale ruter fløjet fra Storbritannien, heraf 50,9 pct. med britiske flyselskaber som British Airways og Easyjet.

Samme tal for Tyskland er 77,9 mio. og 50,3 pct. (primært Lufthansa og Air Berlin), for Spanien 68,7 mio. flysæder, men bl.a. Iberia og Vueling har kun 19,5 pct. af disse, Frankrig 50,8 mio. og 32,2 pct. (primært fløjet af Air France – Easyjet, Ryanair og Vueling har samlet lige så mange sæder som Air France fra Frankrig) og Italien med 46,2 mio. flysæder og 13,4 pct. af disse fløjet af italienske selskaber (f.eks. Alitalia, Air Dolomiti og Meridiana) – både Ryanair og Easyjet har større markedsandele til Italien end f.eks. Alitalia.

Herefter følger Tyrkiet, Holland, Schweiz, Rusland og Grækenland (her har f.eks. græske Aegean kun 17,5 pct. af de udbudte ruteflysæder fra Grækenland), Portugal, Irland og Belgien.

Danmark har 14. pladsen med 12,5 mio. sæder og 35,3 pct. fløjet af danske selskaber (ud over delvis SAS f.eks. også Danish Air Transport og Sun-Air), mens Sverige som nr. 15. har 12,3 mio. sæder, hvor af de 31,5 pct. udbydes af svensk registrerede flyselskaber.​