En bro over Messinastrædet mellem Sicilien, Middelhavets største ø, og det italienske fastland kan være en realitet i starten af næste årti. Den bliver mere end dobbelt så lang som Storebæltsbroen.
Verdens længste hængebro er i dag ”1915 Çanakkale Bridge” mellem den asiatiske og europæiske del af Tyrkiet. Broen er 4,6 kilometer lang og det længste spænd er lige over to kilometer.
Og nu vil italienerne slå den rekord ved at bygge en bro over Messinastrædet mellem Sicilien og det italienske fastland, det skriver Euronews, der citerer den statslige italienske TV-station, RAI.
Selve broen mellem det italienske fastland (i regionen Calabrien) og Sicilien bliver 3,6 kilometer lang – broens længste spænd bliver 3,3 kilometer, næsten det dobbelt af Storebæltsbroens længste spænd. Storebæltsbroen regnes i dag som verdens syvende længste hængebro.
Arbejdet med Messinabroen forventes allerede at begynde i år – med en forventet færdiggørelse i starten af næste årti. I dag skal man sejle eller flyve for at komme mellem det italienske fastland og Sicilien.
I denne uge har indehaveren af hovedentreprisen på Messinabroen – Società Stretto di Messina – og EU’s infrastrukturagentur, CINEA9, meddelt, at man har en finansiering på plads til de cirka 45 milliarder kroner, broen officielt forventes at ville koste. Men der nævnes også tal på op til det dobbelte.
For og imod
Det enorme byggeprojekt har fortalere og modstandere. En bro vil styrke Siciliens økonomi og gøre skellet mellem det mere velhavende Norditalien og det mere fattige Syditalien mindre, siger fortalerne.
Kritikerne peger blandt andet på, at Messinastrædet blot ligger omkring 100 kilometer fra vulkanen Etna på Sicilien og dermed i en seismisk zone.
Der er også frygten for, at mafiaen på Sicilien og i Syditalien vil få sugerøret langt ned i de offentlige midler fra blandt andet den italienske stat og EU, der skal bruges til at bygge broen. Ligeledes frygter ornitologer, at en bro over Messinastrædet vil være hård kost for millioner af trækfugle der årligt passerer området.
Relaterede artikler:
Charterselskaber i konkurrence om Syditalien