DET LILLE INTERVIEW: Et navneskift betyder ikke alverden og øger ikke i sig selv salget, siger Spies direktør om afskeden med Star Tour.
Af Ejvind Olesen
Star Tour har taget navneforandring til TUI og landechef Gorm Petersen siger, at de vil være størst i Danmark indenfor de næste fem år. Hvad siger du som adm. direktør i Spies til det, Jan Vendelbo?
”Jeg har aldrig været bange for konkurrence. Det får mig ikke til at ligge søvnløs. Og slet ikke, fordi man skifter navn. Det tror jeg ikke på giver nogen form for vækst. Og man kan diskutere om TUI, som moder organisationen hedder, er bedre end Star Tour. Og de produkter, som TUI vil satse på i Danmark, har vi haft længe. Krydstogter for eksempel og individuelle rejser bygget op efter kundernes behov og interesser.
Spiller navnet overhovedet nogen rolle, hvis det ellers går hjem og huskes af kunderne?
”Ja. Vi vedtog for nogle år siden, at vælge det brand, som vi skønnede var bedst i de pågældende lande. Dem har vi fortsat. Spies er bedst i Danmark, Ving i Sverige og Norge, og Tjæreborg i Finland.
Kan det overhovedet betale sig at sælge krydstogter. Det er jo et lille marked for et stort bureau?
”Det er slet ikke så lille endda. Hos os vokser det stærkt. Vi har valgt tre selskaber i hver sin kategori. Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line og Costa Line. Vores jubilæumstur til foråret med fly til Caribien, cruise med Costa tilbage til Europa til Marseilles, og derefter hjem med fly for 9.000 kr. Den går som varmt brød.
TUI bliver på Rådhuspladsen, men har 80 procent, som køber over nettet?
”Det svarer til vore tal. Men vi rykkede ud til Ørestaden, hvor vi nu har flere besøg, end da vi boede inde i byen. Og de, der kommer, køber dyrere end før. De har måske bedre tid til at tænke sig om i roligere omgivelser.”