”Jeg vil aldrig forstå, hvor Igor lukkede Cimber Sterling”

”Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor Igor Kolomoyskij i maj trak stikket for Cimber Sterling. Vi havde lagt gearing ind til at nedscale vores B737-produktion og dermed desværre opsige 200 medarbejdere,” sagde Jørgen Nielsen mandag til takeoff.dk

 

”Vi fik 2. maj brev fra Igor Kolomoyskij om, at han trak støtten. Resten af bestyrelsen måtte så konstatere, at når aktionæren med 75 pct. af aktierne var ude, var der ikke noget at gøre,” sagde Jørgen Nielsen, der stadig undrer sig. ”For Igor Kolomoyskij havde netop betalt lønninger, selv om selskabet var presset.”

 

I dag har det nye Cimber A/S fire CRJ-jets på vingerne for SAS – og et snarligt ATR-propelfly på vej. Det skulle have fløjet for Cimber denne uge på den nye rute mellem København og Billund.

 

Til takeoff.dk sagde Jørgen Nielsen i går: ”Flyet, vi skal have, er på spanske papirer, og den spanske papirmølle maler ikke så hurtigt, som vi kunne ønske, men vi presser på. Foreløbig står det ATR 72-200 fly, vi skal bruge, i Toulouse på spansk register. Vi regner med at have papirarbejdet på plads inden for en uge.”

”Det nye fly bemandes med fem cockpit-besætninger og fem i kabinen, i alt 20, fra det tidligere Cimber Sterling. De nye medarbejdere er kontraktansatte, men vi skal have dem i fagforeninger med de foreninger, de selv peger på”, siger Jørgen Nielsen.

 

Cimber A/S har foreløbig kontrakt året ud med SAS, og håber selvfølgelig på en forlængelse. Cimber A/S har indtil nu 120 ansatte til sine 4 CRJ-jets og det ene ATR-fly.

 

”Vi har intet nyt om nye kontrakter. De kommer ikke i år. Jeg tror først på dem, når der er blæk på kontrakten,” siger Jørgen Nielsen.

 

Det nye Cimber har stadig det gamle Cimbers logo med vikingehjelmen.

Skrevet af Henrik Baumgarten