Airbus A330-300’eren OY-VKI, der i øjeblikket venter i Sharjah. (Arkivfoto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Jordskælv forsinker dansk charterfly

En Airbus A330 fra Thomas Cook Airlines Scandinavia på vej til større check i Filippinerne har fået forlænget rejsen som følge af et jordskælv ved filippinsk lufthavn.

En Airbus A330-300 fra Nordens største charterflyselskab, Thomas Cook Airlines Scandinavia, TCAS, er efter den foreløbige plan på vej til Clark Airport på Filippinerne og et af de helt store check, et C-check, som der er afsat tre uger til.

Men foreløbig er flyet med den danske registrering OY-VKI kun kommet til Sharjah, et af de syv medlemmer af De forenede Arabiske Emirater, hvor Dubai nok er det mest kendte. Her landede flyet i går, mandag.

Flyet, der i Thomas Cook Airlines’ version har plads til 396 passagerer, skulle være fortsat fra Shajah mod Clark-lufthavnen, men den var i mellemtiden blevet lukket af et jordskælv på Filippinerne, der blandt andet havde givet skader på lufthavnen.

”Lige nu holder vores A330 stadig i Sharjah mens vi i TCAS sammen med vores Thomas Cook-søsterselskab i England kigger på en mulig Plan B for hvor checket ellers kan foretages, for eksempel i Europa, der er flere muligheder i spil. Men et C-check er så stort, at vi ikke selv kan udføre det i vores hangar i Københavns Lufthavn,” siger kommunikationschef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Lisbeth Nedergaard, til STANDBY.dk

Tirsdag middag afventede TCAS stadig rapporter og meldinger fra Clark-lufthavnen om lufthavnens status, herunder hvor berørt det tekniske selskab, der skal foretage C-checket, er efter jordskælvet.

”Det er stadig Plan A at få foretaget checket i Filippinerne, men kan det ikke lade sig gøre finder vi en anden løsning. Lige nu afventer vi konkrete informationer – herefter tager vi stilling,” siger Lisbeth Nedergaard.

Flyver de lange ruter
Thomas Cook Airlines Scandinavia har i sommerhalvåret tre Airbus A330, mens det har fem om vinteren. Flyselskabet har to versioner af Airbus A300, A330-200 med plads til 322 passagerer til blandt andet selskabets lange ruter til for eksempel Thailand, samt Airbus A330-300, der kan tage de nævnte 396 passagerer.

Hele TCAS har årligt cirka 2,6 millioner rejsende. Omkring 95 procent kommer fra familiemedlemmer i Thomas Cook Group-familien: 20 procent fra Spies i Danmark, 45 procent fra Ving i Sverige og 25 procent fra Ving i Norge, mens de resterende er fra finske Tjäereborg. Herudover flyver TCAS blandt andet charterserier for Apollo Rejser, Club La Santa og TUI.

I alt har Thomas Cook-koncernen fire flyselskaber med lige over 100 fly. Udover nordiske TCAS også Condor i Tyskland, Thomas Cook Airlines i Storbritannien og Thomas Cook Airlines i Belgien.

Thomas Cook-koncernen er i ”strategiske overvejelser” om at sælge sine fire flyselskaber. Pengene fra et eventuelt salg skal økonomisk trængte Thomas Cook, der er noteret på Børsen i London, bruge til at forbedre sin egenkapital og til investeringer i nye hoteller på feriedestinationer.

Samlet har Thomas Cook-koncernen en netto gældspost på 13,5 milliarder kroner – hvilket en analytiker overfor BBC for nylig betegnede som en møllesten om halsen og at koncernen derfor ikke har pengene til nødvendige kommende investeringer. De penge kunne komme ved at sælge Thomas Cook Airlines-selskaberne.

Relaterede artikler:

Overvejer salg af Spies’ flyselskab

Spies klimakompenserer alle flyrejser

Dansk flyselskab fejrede award med 2.500 kager