Juleknas

Af Ejvind Olesen

Der skal ikke meget til at få kursen på SAS aktierne til at tordne i vejret. Til et lidt lavere niveau, end det meget lave den har befundet sig i hele året. Blot et rygte – af de mange – om at Lufthansa køber SAS allerede i 2011, og stigning på en halv snes procent er en kendsgerning.

Det er langtfra første gang en sådan spådom dukker op. Polske LOT, portugisiske TAP og ikke mindst SAS har længe været nævnt som opkøbsmuligheder for Lufthansa. I forvejen er der dog så tæt et samarbejde mellem SAS og Lufthansa, at den store fordel er svær at få øje på. I hvert fald så længe SAS giver underskud, som det også bliver tilfældet i det år, vi snart går ud af.

Vel får Lufthansa ny chef, men han får ikke en pengepose med til at købe op for, så længe nogle af hans mange datterselskaber halter økonomisk. Austrian og BMI nævnt i den forbindelse. Og hvorfor i alverden skulle han pumpe penge i endnu et selskab, som ikke har bevist, at det kan klare sig selv. Og som indtil videre har et sikkerhedsnet spændt ud af tre skandinaviske stater.

Vel er SAS på vej opad og kommer ud med et årsresultat bedre end sidste år, men på grund af askeskyer og kartelbøder bliver det ikke nær så tæt på balance, som det en overgang tegnede til. Det må 2011 blive en prøve på.
Hvis udviklingen imidlertid skulle gå sådan, at Air France/KLM eller British Airways og partnere skulle stirre sig sultne på SAS, da kunne Lufthansa være nødt til at komme først.

Indtil videre kører SAS videre alene. Og det skulle undre om ikke også det bliver tilfældet hele 2011.

 

Skrevet af Ejvind Olesen