16 store flyselskaber i København – bl.a. SAS, Cimber Sterling, Thai Airways og dette års debutant, Emirates, der 1. august åbner daglig rute til Dubai – mødtes i går til interline-networking på Hilton Copenhagen Airport.
Det var sjette gang, Københavns Lufthavn indbød flyselskaber til dette arrangement.
”Vi er aktive i at bringe parterne sammen. Nogle få ekstra passagerer kan være nok til, at en ny flyrute går i plus. Dermed gavner denne dag både flyselskaberne og os,” sagde lufthavnens direktør for ruteudvikling, Ole Wieth Christensen, til takeoff.dk
I alt var der gennem tirsdagen 75 møder af 20 minutter med de tilmeldte flyselskaber. Københavns Lufthavn har som ekstra salgsargument, at den nu tilbyder forbindelsestid på en halv time, mod hidtil 40, minutter. Dermed bliver der forbindelse til flere flyafgange.
Københavns Lufthavn har 140 destinationer, heraf 22 oversøiske. Sidste år fik lufthavnen syv nye oversøiske destinationer: Agadir og Marrakech i Marokko, Cairo (Egyptair-ruten er midlertidigt indstillet pga. urolighederne i Egypten), Doha (Qatar Airways), New York-JFK (Delta Air Lines), Tel Aviv (Cimber Sterling) og Toronto (Air Canada).
I år kommer Dubai med Emirates samt SAS’ tilbagevenden til Shanghai. Lufthavnen håber dog på flere nyheder i år om nye oversøiske ruter.
Lufthavnen bryster sig også af formentlig største vækst blandt Europas primære lufthavne sidste år. I København var væksten sidste år 9,1 %, ca. det halve i Norge og Sverige, den gennemsnitlige vækst i det øvrige Europa var sidste år i bedste det halve af Københavns.
Københavns Lufthavn havde sidste år 21,5 mio. passagerer, der manglende blot 27.000 passagerer i at slå passagerrekorden fra 2008.
60 % af ruterne til og fra Københavns Lufthavn var sidste år til EU-landene, 19 % til ikke-EU lande i Europa, 11 % var dansk indenrigs, 7 % skulle til Fjern- og Mellemøsten og de sidste tre procent til USA.