Københavns Lufthavn vil styrke sin position

Baggrunden for World Class Hub-strategien er den intense konkurrence mellem de europæiske regioner og lufthavne om flyruter – og dermed vækst og arbejdspladser.

 

Københavns Lufthavn kigger bl.a. på udfordringerne fra den kommende Brandenburg-storlufthavn i Berlin, der åbner i starten af juni.

 

Blandt udfordringerne er også, at KLM foreløbig har 11 ruter fra skandinaviske lufthavne som sender potentielle transferpassagerer udenom Københavns Lufthavn og direkte til KLM’s hovedlufthavn, Schiphol.

 

Til marts øger KLM yderligere på bl.a. Billund og Amsterdam og kommer op på hhv. fem og tre fly på hverdage.
 
Ligeledes anerkender Københavns Lufthavn, at Finnair trækker mange passagerer til sit imponerende trafikprogram til Fjernøsten. Til maj får Finnair sin 12 destination i Asien – Københavns Lufthavn har efter åbningen af SAS’ Shanghai-rute fem destinationer i Fjernøsten, fløjet af SAS, Singapore Airlines og Thai Airways.

 

”Københavns Lufthavn vil med en ambitiøs vækststrategi sikre, at vi fastholder og udvikler vores status som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt. Med andre ord: et World Class Hub,” sagde adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, da han på pressemøde i går præsenterede lufthavnens nye strategi.
Den nye strategi skal involvere flyselskaberne og deres ønsker.

 

”Rekorden på 22,7 millioner passagerer i 2011 bliver ikke den sidste. Prognoserne viser, at vi kan have 30 millioner passagerer indenfor de næste ti år. Derfor skal vi bygge nyt og bygge om. Vi vil investere flere milliarder i de kommende 4-5 år i permanente og langsigtede investeringer,” sagde lufthavnsdirektøren.

 

Investeringerne vil bl.a. give mere plads til check-in, til passagerer og flyselskaber, mere plads til interkontinentale fly – herunder større gate-lounger i Finger C, hvilket er en mangelvare i dag, udbygning af bagageanlægget og så kigger lufthavnen på en Terminal 4.
 
Blandt de kommende forbedringer bliver også, at metro- og togpassagerer, der skal i Terminal 2 – eller har tjekket ind hjemmefra og skal til security check med det samme – får en ny og hurtigere vej udenom Terminal 3. Dermed kan lufthavnen, efter planen, dirigere ca. en tredjedel af passagerstrømmen uden om check-in området i Terminal 3.

Det sker ved at der bygges et nyt gangareal fra metroen og uden om Terminal 3 og et nyt overdækket gangareal direkte fra toget til Terminal 2. Det vil markant lette trykket på Terminal 3.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten