Kapløb om at få askesky-radar klar til fly

AVOID Airbus A400M kunstig askeskyFLYSELSKABER: Der vil komme nye askeskyer, som kan lamme flytrafikken – teknikere fra bl.a. Airbus og et norsk specialistfirma prøver at få teknologi klar, så flyene kan se asken i luften. Forleden skabte forskerne en askesky med et ton vulkansk aske.

Askeskyer kan spores og måles fra fly med såkaldte AVOID-sensorer, viser nyt forsøg med en kunstig askesky over Den Biscayiske Bugt, hvor der blev frigivet et ton islandsk vulkanaske fra en Airbus A400M.

Askekoncentrationen blev målt fra et lille fly fra Düsseldorf Universitet, der fløj gennem askeskyen, mens en Airbus A340-300 med en AVOID-sensor sporede asken fra 60 kilometers afstand og målte den præcise koncentration af aske.

Easyjet planlægger at fortsætte udviklingsarbejdet og at montere AVOID-enheder på nogle af sine fly ved udgangen af 2014 for at omgå lukning af luftrummet, som det skete i 2010.

AVOID-teknologien er opfundet af det norske specialistfirma Nicarnica Aviation og er en slags “aske-radar,” der kan se koncentrationer af aske i luften. Teknologien kan, når den er klar, installeres i fly på samme måde som de f.eks. har en vejrradar.

Ved skabelsen af den kunstige askesky blev et ton vulkanaske pumpet ud af flyet i området over Biscayen. Dermed skabte teknikere og forskere de samme forhold som under askeskyen i 2010. Asken var endda fra vulkanen Eyjafjallajökull, hvis udbrud i 2010 skabte askeskyen.

Teknikerne er meget tilfredse med at AVOID-teknologien kunne “se” den kunstige askesky. AVOID-teknologien kan se askeskyer op til 100 km fremme i højder fra 5.000 til 50.000 fod.

En islandsk vulkanforsker siger, at der i snit er et vulkanudbrud hvert femte år i Island. Ved Eyjafjallajökulls udbrud i april 2010 blæste vinde asken sydpå mod Europa – ved vulkanens syv udbrud mellem 1970 til 2010 havde vinden hver gang været sydlig og derfor blæst asken væk fra Europa.

Forskeren frygter, at Islands to mest aktive vulkaner, Hekla og Katla, snart igen går i udbrud. ”Det er umuligt at sige, hvornår det sker – kun at det med sikkerhed vil ske,” siger han.

Askeskyen lukkede 15-21. april 2010 størstedelen af det europæiske luftrum, 80 pct. af alle flyvninger blev aflyst – i alt var der ca. 100.000 flyaflysninger i de 6-7 dage. Udbruddet kostede skønsmæssigt den globale luftfartsindustri 15 milliarder kr.