Kendt luftfartsmand ny bestyrelsesformand i Scandlines

Steve Ridgway.

Steve Ridgway.

REDERIER: Steve Ridgway var indtil sidste år koncernchef for Virgin Atlantic. Nu er han ny formand for bestyrelsen i Scandlines, et af de største færgerederier i Østersøen og ejet af den internationale investeringsvirksomhed 3i.

Steve Ridgway har over 20 års erfaring fra Virgin Atlantic Airways, senest som koncernchef. Scandlines vil bruge Steve Ridgways ekspertise inden for produktudvikling, kundeservice og bæredygtighed i bestræbelserne på at konsolidere positionen, hedder det fra Scandlines.

Steve Ridgway siger: ”Scandlines viser spændende vækstmuligheder, som man allerede kan se ved moderniseringen og udvidelsen af flåden. Jeg ser frem til at samarbejde med Scandlines’ koncernchef, Søren Poulsgaard Jensen, og den øvrige ledelse om Scandlines’ vækstplaner.”

Scandlines fik tidligere på året 3i som hovedaktionær, det er en investeringsvirksomhed med fokus på mellemstore kapitalfonds- og infrastrukturinvesteringer, samt gældspleje i Europa, Asien, Nord- og Sydamerika. 3i Group, der har base i London, overtog i starten af året tyske Allianz Capital Partners ejerandel i Scandlines.

3i og Allianz blev aktionærer i Scandlines i 2007, da de hver erhvervede 40 pct. af aktierne. Efterfølgende købte de i 2010 Deutsche Seereedereis 20 pct. af Scandlines.

Trods den kommende faste Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, vil Scandlines stadig sejle mellem Gedser og Rostock. Efter mange problemer med nye skibe til ruten, regner rederiet nu med at have to nye færger klar til sommersæsonen 2015. De to færger får plads til 72 lastbiler eller 382 personbiler. Det er 32 lastbiler eller 182 personbiler flere end på de gamle færger, der i øjeblikket besejler ruten.

Kapaciteten bliver mindre end på de afbestilte færger, ”Copenhagen” og ”Berlin,” der var næsten færdigbyggede hos det konkursramte tyske P+S værft i Stralsund. Ordren blev annulleret, da færgerne ikke overholdt specifikationerne.

Scandlines har tre danske passagerruter, Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.

Rederiet har på samtlige sine ruter i Østersøen – herunder også fra Sverige til Tyskland – ca. 11 mio. årlige passagerer.

Virksomheden driver ni færger mellem Tyskland, Danmark og Sverige og driver også to ”BorderShops” i hhv. Rostock og Puttgarden.