Birgitte Guldberg, en af de mest kendte og anerkendte profiler hos udenlandske turistkontorer i Danmark, meddelte i dag, at hun stopper allerede i næste uge – efter 40 år hos Tysk Turist Information. PR-foto.

Kendt profil forlader Tysk Turist Information i Danmark

Efter 40 år hos Tysk Turist Information takker Birgitte Guldberg af næste uge. Hun begyndte som sekretær, men har de seneste mange år været marketing manager på kontoret i København.

”Jeg har tænkt over dette længe,” siger den afgående marketing manager for Tysk Turist Informations nordiske kontor i Danmark, Deutsche Zentrale für Tourismus, DZT, til STANDBY.dk

Klik for stort format. Med undtagelse af selve chefstillingen på kontoret i Danmark har Birgitte Guldberg i sine 40 år hos Tysk Turist Information arbejdet med nærmest alle de mange facetter på turistkontoret. Arkivfoto fra Tysk Turist Information.

Birgitte Guldager, der i år har 40 års jubilæum hos DZT i Danmark, begyndte som blot 23 årig – som sekretær for den daværende tyske turistchef i Danmark. Med tiden er det blevet til i alt seks chefer, herunder den nuværende, Bo Schou Lauridsen ”og, tilfældigvis, lige så mange bogholderisystemer,” siger Birgitte Guldberg.

Birgitte Guldberg har gennem årene været en synlig, nærmest alt vidende og loyal profil hos DZT, hvor hun bestemt også kunne have kant.

Hun udsendte i dag, onsdag, en overraskende mail om, at hun slutter hos DZT – og det allerede torsdag i næste uge, så sidste arbejdsdag bliver den 21. november.

Det vides endnu ikke, om DZT arrangerer afskedsreception for sin medarbejder gennem 40 år. Kommer der information om en afskedsreception, bliver denne artikel opdateret.

Sidste år mistede Tysk Turistinformation i Danmark en anden højt profileret medarbejder, da salgschef Carsten Johansen stoppede efter mere end ti år på posten.

Auf wiedersehen med ”et grædende og et leende øje”
I mailen til sine mange samarbejdspartnere i Danmark skriver Birgitte Guldberg blandt andet:

”Tysk Turist Information har været en stor del af mit liv i mange år, men nu har jeg – med et grædende og et leende øje, for nu at bruge et tysk udtryk – besluttet mig for at trække stikket: Jeg har sagt mit job op hos Tysk Turist Information.

Det grædende øje – fordi det bare er svært at skulle tage afsked med alle jer, som har fyldt så meget i mit arbejdsliv de sidste mange år. De færreste af jer i alle 40 år, men det har også været dejligt, hver gang der er kommet nye ansigter til.

I har udfordret mig gang på gang, og vel har jeg indimellem sendt en ed afsted, men det har været fantastisk, når jeg så har kunnet konstatere, at der er kommet noget ud af anstrengelserne. Samtidig med at jeg er blevet klogere,” skriver Birgitte Guldberg.

Svært at stå inde for strategier, der lægges sydpå
Birgitte Guldberg fortsætter:

”Kontakten til danske journalister har altid været mit hjertebarn, men nu må jeg erkende, at arbejdet med personaleadministration, controlling med mere igennem de seneste fem år er kommet til at lægge beslag på en stadig større del af min arbejdstid. Samtidig har jeg svært ved at stå inde for og ”implementere” de strategier, der lægges sydpå (hovedkontoret i Tyskland, red) Med de erfaringer, jeg efterhånden har fået, er jeg ikke overbevist om, at de vil fungere i Danmark.”

Som det diplomatiske menneske, Birgitte Guldberg også er, ønsker hun ikke overfor STANDBY.dk at uddybe, hvad hun konkret mener med ovenstående.

Indtil videre overtages hendes ansvar som marketing manager af den nuværende turistchef, Bo Schou Lauridsen.

Videre lyder det i mailen fra Birgitte Guldberg: ”Det leende øje – fordi jeg glæder mig til at få mere tid til min familie, til at kunne fordybe mig i emner som kunst- og kulturhistorie og måske lære mere spansk og fransk og til at opleve mere af verden – derunder også Tyskland, hvor der også for mig stadig er meget at udforske.”

Relaterede artikler:

Tyskland forventer ny dansk turistrekord

Tysk Turist Information i Danmark klar med ny travel trade manager

“DZT i Danmark lukker ikke i min tid”