Kinesiske turister vil København på egen hånd

TURISME: Antallet af kinesiske turister, der rejser i Norden for sig selv og dem i organiserede grupper, er snart lige store. Ny analyse viser, at kineserne gerne vil have lokale oplevelser og flere kulturoplevelser under besøget.

Undersøgelsen viser også, at kinesiske rejsende ikke er ét, men flere forskellige segmenter – og de ser ikke de nordiske byer som selvstændige rejsemål, men som én destination.

Undersøgelse af kinesisk turisme i Norden kommer fra det fællesnordiske Kina-projekt Chinavia, der er forankret hos Wonderful Copenhagen.

De kinesiske turister i Norden er yngre, og de bliver her længere. Det er nogle af kendetegnene ved den del af de kinesiske rejsende i Norden, som rejser selvstændigt i stedet for på gruppeture. Og andelen af kinesiske besøgende i København, som rejser på egen hånd, bliver større og større, oplyser Wonderful Copenhagen.

”Det er tredje gang, vi laver en markedsanalyse af kinesiske rejsende, siden Chinavia-projektet blev etableret i 2012. Og med den seneste analyse er det tydeligt, at kineserne får stadig mere rejseerfaring. Bl.a. kan vi se, at kinesiske rejsende i København i markant højere grad end i forrige analyse rejser selvstændigt i stedet for på gruppeture. Og det er det en positiv udvikling, da selvstændigt rejsende kinesere gennemsnitligt bliver en dag længere i København,” siger Signe Jungersted, udviklingschef i Wonderful Copenhagen.

Kinesiske rejsende i Norden besøger oftest fire byer, 97 pct. af kinesiske rejsende i København besøger andre byer end København på turen.

Første gang, Chinavia undersøgte de kinesiske turister i Norden i 2012, var der en overvægt af grupperejsende. Siden er andelen af grupperejsende i København faldet fra 82 pct. i 2012 til nu 51 pct., mens de individuelt rejsende er steget fra 18 pct. i 2012 til nu 49 pct. Ud over, at de individuelt rejsende i gennemsnit bliver lidt længere, er de typisk yngre og bedre uddannet end de grupperejsende.

Den nye undersøgelse viser, at kinesere på rejse i Norden har stor lyst til at opleve den lokale kultur, også den kulinariske. Her har 73 pct. smagt de lokale specialiteter under rejsen i Norden, mens 72 pct. har besøgt et museum.

Kineserne er generelt godt tilfredse med deres Nordenrejse. Her er de unge og de selvstændigt rejsende mere tilfredse end de grupperejsende.

På tværs af aldersskel er de kinesiske rejsende aktive på sociale medier under deres rejser. For Københavns vedkommende er det 89 pct. af de kinesiske besøgende, der har – eller har haft – planer om at dele deres rejseoplevelser på sociale medier. Og når man taler om sociale medier i Kina, er WeChat nu langt det største med 938 mio. aktive brugere om måneden.

Og da anbefalinger fra venner og familie ifølge analysen er afgørende for ca. syv ud af 10 af kineserne, når de vælger rejsemål, har destinationerne stor interesse i, at kineserne tager hjem med en god oplevelse og en tilskyndelse til at dele den på sociale medier.

Sidste år var der over 200.000 kinesiske overnatninger i Danmark, heraf var de 150.000 i hovedstadsområdet.