Københavns kinesiske turistboom fortsætter

Flemming Bruhn.

Trods problemer med at få dansk visum er kinesiske turister nu Københavns næststørste oversøiske incominggruppe, som shopper de for millioner.

Danmarks restriktive politik med visa til f.eks. kinesiske turister koster millioner af kroner, som de kinesiske turister ellers ville bruge på bl.a. shopping og hotelovernatninger i hovedstaden.

Problemet er, at Danmark ikke gør forskel på, om en kinesisk turist er universitetsprofessor eller en enlig mand fra Mongoliet – alle kinesere, der søger visum til Danmark, skal møde op på den danske ambassade i Kina eller et af de få danske konsulater i Kina. Her skal de bl.a. fremvise bankbog og bryllupsattest, lyder kritikken fra bl.a. Danmarks Rejsebureau Forening.

Omvendt siger direktør i VisitDenmark, Flemming Bruhn, at det kun tager op til fem dage at få visum til Danmark og dermed de øvrige Schengen-lande.

”Før skulle kineserne søge visum til hvert europæisk land,” sagde Flemming Bruhn til standby.dk ved to-dages arrangementet China Day 2012 torsdag-fredag sidste uge i København, som VisitDenmark havde tiltrukket i samarbejde med Wonderful Copenhagen og som var medarrangeret af bl.a. EU.

Her drøftede over 100 eksperter, hvordan EU-landene kan blive bedre til at tiltrække købedygtige kinesiske turister.

Flemming Bruhn sagde under seminaret, at antallet af kinesiske overnatninger i Danmark er vokset fra 85.000 i 2007 til at der i år forventes 110.000, en stigning på 30 pct.

”Problemet er, at kineserne kun er her under to nætter, vores udfordring er at få dem til at blive længere. For at opnå dette arbejder vi med turoperatører i bl.a. Kina,” sagde Flemming Bruhn. Primært er de kinesiske rejsende til Danmark familier og par.

Hovedgruppen, VisitDenmark jagter, er velhavende kinesiske familier, der tjener op til en mio. dollars om året. Denne gruppe er i dag på ca. 39 mio. – i 2020 er den vokset til over 100 mio., siger VisitDenmark.

”Det er vigtigt at vi udvikler produktet, at der er hjemmesider på kinesisk, og vi sender dem til H.C. Andersens hjemby, Odense, at hotellerne har buffeter med orientalsk mad, og at vi arbejder med sociale medier som Facebook,” siger Flemming Bruhn og tilføjer:

”Danmarks største marked for oversøiske besøgende er USA med 300.000 overnatninger, fulgt af kineserne, der har overhalet japanerne, som før havde 95.000 overnatninger.”

Læs mere om China Day på: www.chinaday2012.com