Ukrainske AeroSvit Airlines benægter, at det er ved at krakke – alligevel har Københavns Lufthavn tilbageholdt et af selskabets fly. Aerosvit, der skylder lufthavnen et ”sekscifret” beløb, indstiller onsdag i denne uge ruten mellem København og Kiev.
En Boeing 737 fra Aerosvit har siden fredag aften haft startforbud i Københavns Lufthavn – selskabet skylder Københavns Lufthavn et sekscifret beløb. Indtil det er betalt, bliver flyet på jorden.
Aerosvit har samme ukrainske ejer, Igor Kolomoiskij, der i maj sidste år lod hhv. Cimber Sterling og svenske Skyways krakke. Navnlig Cimber Sterlings krak gav milliontab i Københavns Lufthavn.
Aerosvit gik i weekenden i en form for kontrolleret betalingsstandsning, hvor man forsøger at rekonstruere selskabet.
Selskabet understreger i meddelelse på sin hjemmeside, at det ikke er gået konkurs, og at det stadig flyver.
I sidste uge skrev CPHtraveller.dk, at onsdag i denne uge, 9. januar, afgår den sidste Aerosvit-afgang fra København mod Kiev, hvorefter det ukrainske selskab indstiller alle flyvninger mellem København og Kiev.
Ifølge hjemmesiden bliver der fra 2. april tilsyneladende atter flyvning på ruten. Fra denne dato planlægger Ukraine International Airlines (UIA) at flyve ruten med fem ugentlige afgange i codeshare med Aerosvit.
Aerosvit har længe været i økonomiske vanskeligheder og umiddelbart inden jul, var der i ukrainske luftfartskredse stærke rygter om, at selskabet var på kanten af fallit, noterer CPHtraveller og tilføjer:
”Selskabet er stadig i luften, men det vil ikke være en stor overraskelse, hvis Aerosvit i nær fremtid bukker under. Selskabet er på det seneste blevet truet med udelukkelse fra russisk luftrum grundet ubetalte overflyvningsafgifter, ligesom Sheremetyevo lufthavnen i Moskva bandlyste selskabet på grund af manglende betalinger. Aerosvit har dog tilsyneladende nu betalt de skyldige beløb til de russiske myndigheder, hvorved selskabet igen kan anvende russisk luftrum.”
Ifølge takeoff.dks oplysninger har Aerosvit i en periode skulle betale kontant ved sine flyvninger til Københavns Lufthavn.
Den 1. december skiftede AeroSvit nordisk GSA-bureau (General Sales Agent), da svenske Target Marketing of Scandinavia overtog repræsentationen i bl.a. Danmark og Sverige.
AeroSvit havde hidtil været repræsenteret i Danmark af et andet svensk GSA-bureau, EGSA – European General Sales Agent. EGSA opsagde imidlertid samarbejdet med AeroSvit.
EGSA’s danske direktør, Mical Ambæk, er i stedet blevet ny salgschef i Danmark for Sri Lankan Airlines, der er på vej mod Oneworld-alliancen, og Vietnam Airlines fra Skyteam-alliancen.