Køb nyt og sælg gammelt – hvis du har råd

Martin Møller fik i december Luftfartspokalen af Danske Flyvejournalister.

Martin Møller fik i december Luftfartspokalen af Danske Flyvejournalister.

LUFTFART: Danske Martin Møller holder stilen og købte i al beskedenhed fly for ni mia. kr. forleden. ”Vi har kapitalen til at løfte en sådan opgave,” siger han.

”Man skal forny sin flyflåde løbende, hvis man har råd, og sælge ud af de gamle og købe de nye og endnu mere moderne og økonomiske. Det er præcis det vi gør i Nordic Aviation Capital (NAC).

Vi har kapital til at løfte en sådan opgave”, siger indehaver og milliardær Martin Møller til standby.dk, dagen efter en ordre for 9 milliarder kr. nye fly er kommet på plads under Farnborough udstillingen i England.

På den måde minder NAC og Martin Møller meget om den politik, Maersk Air kørte under Bjarne Hansens ledelse.

”Vi har solgt 20 gamle fly, ATR 200,som er velholdte og i god stand. Dem er der faktisk stor efterspørgsel på både fra Europa og fra Nord-og Sydamerika. Af de 90 ATR 600, vi købte sidste år i Paris, er de sidste solgt med udgangen af 2016.

Denne gang har vi købt mellemstørrelsen af ATR-serien – ATR 42 – der også har et stort marked. Dog ikke så meget i Skandinavien, hvor behovet er for den større ATR 72-600. Det er også den type, som JetTime nu flyver for SAS.

I denne omgang er der ikke afsat nogle af de nye bestillinger til danske eller skandinaviske selskaber,” siger han, inden han allerede er på vej ud til et fly til Paris. NAC har marked overalt på kloden.

Martin Møller er også aktionær i danske JetTime og stammer fra Grønbjerg i Vestjylland, men bor i Florida, mens firmaet har hovedbase i Billund. Han når ikke hjem til sine rødder før engang til september.

”Nej, jeg må nøjes med at være transit i Københavns Lufthavn i denne omgang,” konstaterer han.