København samler goodwill-ambassadører

Københavns goodwill-ambassadører ved sidste års sammenkomst. Foto: Christian Kierkegaard Michelsen.

TURISME: Denne weekend mødes Copenhagen Capacity’s og Wonderful Copenhagens ca. 60 prominente udlandsdanskere, der er goodwill-ambassadører for København ude i verden. Prins Joachim er protektor for ambassadørkorpset.

Blandt de mange udlandsdanskere er ca. 60 goodwill-ambassadører for den danske hovedstad. De er erhvervsledere, kulturpersonligheder og investorer, som har stor berøringsflade ude i verden, og som frivilligt bruger deres position til at promovere København for at tiltrække turister, kongresser, nye talenter og investeringer.

Denne weekend mødes de til deres årlige sammenkomst i København. De betaler selv flybilletten – og bor på Tivoli Hotel & Congress Center.

Men hvordan sælger de København, når de bevæger sig blandt politikere, erhvervsledere, kulturfolk og repræsentanter for videns- og forskningsmiljøer ude i verden?

Det skal Københavns goodwill-ambassadører nu trænes i. Det sker denne weekend, hvor ambassadørerne er samlet i København til et pakket to-dages program, som afsluttes med gallamiddag på Carlsberg Akademi. Her deltager Prins Joachim, protektor for Copenhagen Goodwill Ambassadors.

”Copenhagen Goodwill Ambassadors samler en række dynamiske udlandsdanskere, som alle inden for sit felt gør ekstra indsats for at styrke Danmarks hovedstad internationalt. De benytter deres platforme og netværk i verden til at åbne nye døre for vores hovedstad, skabe vigtige relationer og fremvise vores styrkepositioner overfor globale erhvervsfolk, politikere, medier samt kultur- og videninstitutioner. Deres engagement er en vigtig del af Danmarks ansigt udadtil, og jeg har stor respekt for deres frivillige indsats. Resultaterne de seneste 20 år taler deres tydelige sprog om vigtigheden af at engagere udlandsdanskerne, og det blev markeret ved jubilæet sidste år på Amalienborg,” siger Prins Joachim.

I første del af den kommende weekends program giver WoCo goodwillambassadørerne introduktion til organisationens nye turismestrategi ’Localhood’ og opdatering på hovedstadens styrkepositioner inden for møder og kongresser, krydstogt og events.

”Vi har ambitioner om at vende de globale trends inden for turisme til vores fordel, og det kræver bl.a., at vi får formidlet vores ambitioner og styrkepunkter til vores partnere, så de bedre kan anbefale destinationen. Her spiller Goodwill-ambassadørerne en vigtig rolle,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.

Fokus på startups og talenttiltrækning

Anden del af programmet fokuserer på tiltrækning af investeringer og talent. Her skal repræsentanter for Copenhagen Capacity klæde goodwill-ambassadørerne på i forhold til, hvor Greater Copenhagens styrkepunkter ligger inden for bl.a. forskning og iværksætteri.

En del af programmet, der har med innovation og iværksætteri at gøre, er en paneldebat med tre iværksættere, og hvor erhvervsminister Brian Mikkelsen deltager i panelet.

”Innovation og iværksætteri er nøgleord, når der skal tiltrækkes udenlandske investeringer og talent

til Greater Copenhagen, og derfor er det også vigtigt at høre, hvad der sker i iværksættermiljøet i Greater Copenhagen, og hvad vi kan tilbyde internationale talenter og virksomheder,” siger Claus Lønborg, CEO i Copenhagen Capacity.

Korpset af goodwill-ambassadører mødes i København én gang årligt. Korpsets 60 medlemmer er bosat i 25 lande verden over.