Konkurrence presser priserne i CPH

Det nye takstregulativ fra Statens Luftfartsvæsen (SLV) indebærer, at CPH kan få omkostningerne dækket gennem øgede takster fra flyselskaberne. På grund af den finansielle krise, faldende trafik og konkurrencesituationen i forhold til andre lufthavne har CPH anbefalet SLV, at CPH selv dækker hovedparten af omkostningsstigningen i de nye takster for 2009 og SLV har godkendt forslaget.

  

De seneste tre år er CPHs priser faldet med samlet set én procent, mens andre europæiske lufthavne har haft væsentlige prisstigninger. For eksempel har London-lufthavnene øget taksterne med 25-35%, mens andre hub-lufthavne som Amsterdam, Bruxelles, Paris og Wien har haft prisstigninger på 5-10%.

  

”I det nye regulativ fra SLV er taksterne omkostningsbaserede, og det betyder, at vi egentlig skulle have sat taksterne ca. 15% op. Men vi har taget bestik af markedet, og har derfor taget et forretningsmæssigt valg om selv at bære ca. 2/3 af de øgede omkostninger,” siger Brian Petersen, adm. direktør, Københavns Lufthavne.

  

Den massive takststigning, som regulativet lægger op til, skyldes ikke mindst en række EU myndighedskrav som f.eks. security, som alle lufthavne i EU skal følge. Det betyder, at CPH skal leve op til kravene, men den udgift, det medfører, har CPH valgt selv at dække hovedparten af. Det er sket gennem en anmodning til SLV om at se bort fra takstregulativet i 2009 og blot hæve taksterne i CPH med 4,2%.

 

Skrevet af Flemming Juul