Krav til Aarhus Lufthavn

Aarhus-TirstrupUsikkerhed om fremtiden for Aarhus lufthavn gør, at flyselskaberne ikke har lyst til investere yderligere i den. Formandsskifte på vej.

På en ekstraordinær generalforsamling enedes lufthavnens fem ejerkommuner om fortsat drift og udvikling på stedet, og de flyselskaber, der bruger lufthavnen, har konkrete bud på, hvor der skal sættes ind.

”Det handler blandt andet om sikkerhed for, at lufthavnen ligger, hvor den er nu, også om 20 år”, lyder det fra Kristian Tvergaard, kommerciel direktør i Sun-Air. ”Ellers er det svært at udvikle nye ruter, fordi det typisk tager nogle år, før de bliver en fornuftig forretning. Og Sun-Air bygger ikke nye hangarer i en lufthavn, hvor fremtiden er usikker”, skriver dr.dk.

Fra SAS lyder kravet: Lige vilkår for alle selskaber, der flyver fra lufthavnen. Sidste år droppede SAS to planlagte udenrigsruter, fordi man mente, at konkurrenten Ryanair havde langt bedre forhold i lufthavnen.

”Vi har haft en periode, hvor vi ikke har været tilfredse med det, vi blev tilbudt, men det er vi dialog med lufthavnen om”, siger SAS pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.

SAS lægger også vægt på at sikre kunderne en effektiv tur gennem lufthavnen. Det kræver nye digitale løsninger, og en automatisering, der også betyder en effektivisering for SAS.

I øvrigt besluttede Aarhus Lufthavns generalforsamling i går, at formanden ikke længere skal være en politiker men en repræsentant for erhvervslivet. Der er ny generalforsamling i næste uge.