Kritik af bedstemor-bemærkning

11
Arkivfoto fra Airbus med koncernchef Akbar Al Baker på talerstolen.

LUFTFART: Fagforening for 50.000 kabineansatte i USA ser ikke det sjove i, at Qatar Airways koncernchef under tale som en joke sagde om kabinepersonalet på amerikanske flyselskaber: ”Man bliver altid betjent af bedstemødre.” Kraftig kritik fra fagforening.

Talen blev holdt sidste uge i Dublin og en bid af den kan ses på Travelweekly.coms hjemmeside. Her siger Qatar Airways koncernchef, Akbar Al Baker, bl.a.: “Gennemsnitsalderen hos Qatar Airways kabinepersonale er kun 26 år, så der er ingen grund til, at I skal flyve med disse elendige amerikanske flyselskaber.”

Da latteren havde lagt sig, fortsatte han på videoklippet: “Som I ved, bliver man altid betjent af bedstemødre på amerikanske flyselskaber.”

Fagforeningen AFA – The Association of Flight Attendants-CWA – med 50.000 medlemmer i USA siger i en kommentar, at den ”væmmes ved, men er ikke overrasket over Qatar Airways angreb på kvinder.”

“Akbar Al Baker bekræfter bare, hvad AFA har sagt hele tiden: Qatar Airways trives med kvindehad og diskriminering. Kabineansatte er ombord for at redde liv; hvis man støtter Qatar Airways støtter man sexisme, racisme og aldersdiskrimination,” siger kabineforeningens formand, Sara Nelson.

De nordamerikanske piloters fagforening, Air Line Pilots Association, siger at Al Baker skylder de amerikanske luftfartsansatte en undskyldning for hans ”sexistiske og nedladende bemærkninger.”

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

11 Comments on "Kritik af bedstemor-bemærkning"

Notify of
avatar
Frederik
Frederik
Altså – manden har jo til dels ret. Der er enormt mange amerikanske kabinepersonaler der godt kan kaldes relativt gamle. For nu at sige det pænt. Når det er skrevet – så er modsvaret også korrekt. Det man kan læse om Qatar Airways’ personale forhold på basen i Doha er helt sikkert noget der bør få den kritiske forbruger til at reagere. Så altså – vi kan vælge mellem at flyve med amerikanske selskaber hvor gamle stewardesser yder elendig service i gamle fly. Eller flyve med sandkasseselskaber hvor unge stewardesser arbejder under forhold der ligner hvid slavehandel i nye lækre… Read more »
Peter
Peter

Manden har helt ret – det er lidt ligesom SAS paa vores breddegrader – de er ogsaa lidt traette.

Frederik
Frederik
Hvad SAS angår mener jeg faktisk det er en gammel fordom der ikke har hold i virkeligheden. Eller kun til dels har hold i virkeligheden. Men man kan jo også se sådan på det at i Skandinavien forstår vi at skabe arbejdsforhold at man rent faktisk kan blive ved at arbejde længe. Det er vel en positiv ting? Sandheden om de mange seniors i kabinen på amerikanske fly er vel nærmere at de ikke har råd til at stoppe med at arbejde. Og som andre skriver – sandheden om den lave gennemsnitsalder hos sandkasseselskaberne (og Ryanair for den sags skyld)… Read more »
Insider
Insider

Gad vide hvad gennemsnitsalderen i Norwegian/Ryanair er og hvorfor den er sådan. Disse selskaber har værdier som ikke hører hjemme i vestlige lande. Der kan rettes kritik mod ikke-vestlige selskaber og deres landes politik, men hvorfor diskuterer vi så eks ikke Singapore Airlines’ vægt-krav til deres stewardesser eks? Hykleriet er underholdende…

Daniel
Daniel

Det er nemt at være Qatar når man ansætter desperate folk under så usle og elendige vilkår, at deres kabinepersonale aldrig når at blive særlig gamle. Det er samtidig svært at være SAS, når man har omvendt aldersdiskriminering i form af SIFU, der opsiger folk alene på baggrund af deres anciennitet, og ikke faglige kvalifikationer.

Peter
Peter

Men servicen er fortraeffelig og de unge medarbejdere traenet godt og forstaar customer service – det er det vi vil have som gaester. Ikke en gang “gamle klude” undskyld sproget med skjorten udenfor bukserne, tyggegummi og mere travlt med at tale med kollegerne end med gaesterne. Men det er vel en smag sag hvad man oensker.

Mikael
Mikael

QR har en fin service og et godt produkt, men den er fuldstændigt mekanisk og giver ingen plads til personlighed. Ingen laver skæg med passagererne. Det er en smagssag om man kan lide det eller ej. Personligt foretrækker jeg mangfoldighed, at der er plads til personlighed. Følelsen af at blive betjent af folk, der ikke får lov at være sig selv, minder mig om en svunden tid, jeg ikke savner.

Daniel
Daniel

Lad os lige få en ting på det rene. De unge medarbejdere du henviser til, er trænet til at holde deres kæft, og laver de den mindste fejl bliver de sendt direkte hjem til Indien, Philippinerne, Thailand og hvor de ellers kommer fra. Det er altid morsomt hvordan folk sidder og roser et firma, hvor medarbejderne arbejder under så usle forhold at man aldrig ville arbejde under dem selv. Men det er vel en smagssag hvad man ønsker

Peter
Peter

Nu er der jo altsaa ikke nogen der siger at den danske model og filosofi er den eneste rigtige og universel for resten af verdenen. I nogle lande og dermed selskaber er der andre traditioner hvad angaar organisation og ledelsesprincipper og det maa man jo altsaa respektere uanset om man kan lide det eller ej. Og de “usle forhold” Daniel snakker om, er maaske usle i forhold til dansk standard men attraktive set med baggrund i deres lokale kultur og land Saa prov vis lidt dansk tolerance 🙂 🙂

Mikael
Mikael

Akbar Al Bakers udtalelser og selskabets politik afspejler begge den holdning, man har til kvinder i hans del af verden. Det kan da ikke komme som en overraskelse for noget oplyst menneske i det Herrens år 2017.

I 80’erne blev det sydafrikanske apartheidstyre (berettiget) kritiseret sønder og sammen, skønt de næppe var meget værre end Emiraterne, som folk flokkes om med henførte øjne, bare fordi der er store indkøbscentre. At der foregår fuld Sharia bag facaden og gæstearbejderne lever under kummerlige forhold, vil ingen høre på.

MIchael Nelson
MIchael Nelson

Han har ret!

wpDiscuz