LUFTFART: ”Ryanair og Norwegian snylter på eksisterende regler.” Der var drøje hug til Ryanair og Norwegian, da fagforeningerne FPU og 3F forleden havde offentligt medlemsmøde om social dumping. De roste omvendt Europas næststørste lavprisselskab, fordi Easyjet tillader overenskomster for sine medarbejdere.
Formændene for Flyvebranchens Personale Union, FPU, Thilde Mortensen Waast, og Henrik Bay-Clausen fra 3F i Kastrup, fortalte onsdag i København om deres erfaringer fra kampen mod Ryanair, der i juli opgav sine baser i København og Billund.
Europas største flyselskab ville ikke indgå danske overenskomster, men fortsætter med at øge til København fra sine ca. 75 baser i Europa.
Thilde Waast henviste til tal fra brancheforeningen Dansk Luftfart om, at luftfarten i Danmark bidrager med 43 milliarder kr. til det danske bruttonationalprodukt og har 30.000 direkte ansatte.
”Europas lavprisselskaber opstod som følge af EU’s liberalisering, men de tilbyder ofte atypiske ansættelsesvilkår. Mens der i 2008, året hvor Sterling krakkede, var 5.000 ansatte i danske flyselskaber, er der nu 4.000. En medvirkende årsag er, at Ryanair og Norwegian benytter sig af regelshopping, eller social dumping,” sagde Thilde Waast.
FPU-formanden de seneste fire år henviste til, at f.eks. Norwegian har mindst 30 datterselskaber. Administrationen for dets irske flyselskab hører hjemme i Letland, mens dets IT-afdeling har adresse i Ukraine.
”Ryanair og Norwegian snylter på eksisterende regler for at undgå arbejdsgiveransvar,” sagde Thilde Waast og tilføjede, at mange ”ansatte” i Ryanair og Norwegian ikke er ansat af flyselskabet, men arbejder for det via rekrutteringsbureauer eller via f.eks. de enkelte piloters enkeltmandsfirmaer, hvor piloterne kun aflønnes, når de flyver. Sygdom er for egen regning.
Hun roste Europas næststørste lavprisselskab, Easyjet, for at følge gældende spilleregler, herunder at tillade overenskomster for sine medarbejdere.
Formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, har 4.000 medlemmer i firmaer i Københavns Lufthavn. Og netop 3F’erne i lufthavnen skulle have været ”tærskehold,” hvis der var kommet konflikt mod Ryanair i lufthavnen ved f.eks. at have nægtet tankning af Ryanairs fly.
”Men som noget helt usædvanligt valgte fagbevægelsen – efter mange interne tværslag – først at spørge Arbejdsretten, om det ville være lovmedholdeligt at indlede konflikt og sympatikonflikt mod Ryanair i København – frem for bare at afsende konfliktvarsel,” sagde Henrik Bay-Clausen. Det sagde Arbejdsretten ja til.
”Og eftersom Københavns Lufthavn ikke mere er ejet af det offentlige, er den mere ligeglad med, hvilke vilkår de ansatte i flyselskaberne arbejder under. Nu gælder det bare om at sende overskuddet til ejerne i Australien og Canada,” sagde Henrik Bay-Clausen og fortsatte: ”Men faktum er, at netværksselskaber, modsat lavprisselskaber, der blot flyver fra A til B, er de mest interessante for virksomheder, der vil nedsætte sig i Danmark. Adgang til stort rutenet og samarbejdsaftaler med andre flyselskaber understøtter erhvervslivet langt bedre. Der er også en direkte effekt i lufthavnen. Netværks-selskaberne har cargo, mere catering, mere bagage, mere rengøring osv., så de skaber flere jobs.”
Henrik Bay-Clausen tilføjede, at Ryanair indenfor en uge åbner ny base i Gøteborg. Men ingen fra den svenske fagbevægelse har endnu bedt om 3F’s erfaring fra kampen for overenskomst med Ryanair i København.