Flere større kunder klager over, at SAS skruer op og ned for det såkaldte brændstoftillæg efter forgodtbefindende.
Ifølge Børsen viser en opgørelse, at der er stor forskel på, hvor meget kunderne skal betaler i brændstoftillæg afhængigt af, hvor i flyet man sidder, hvornår billetten er købt og hvad destinationen hedder. For eksempel betaler SAS Plus kunder 290 kroner i brændstoftillæg på ruten fra København til Paris, mens en SAS Go-kunde slipper med 101 kroner.
”Det kan da ikke være rigtigt. Så burde SAS kalde det avancetillæg, for det er fair nok, at man vil tjene penge, men olietillægget blev indført pga. en høj oliepris, og den er der jo ikke længere. Man taber tillid til sådan en leverandør, der ikke spiller med åbne kort”, siger Per Markussen fra BCD Travel til Børsen.
SAS investor relations-chef, Björn Tibell, siger, at SAS bruger brændstoftillægget til at justere priserne, så de samlet er konkurrencedygtige i to forskellige prisklasser. Han afviser at afskaffe tillægget, da det er en arv i branchen.