Kritik fra forbrugerombudsmand får Tyrkiet Eksperten til at kompensere

Forhandlinger mellem Forbrugerombudsmanden og Tyrkiet Eksperten får charterbureauet til at kompensere passagerer, som i 2012 fik omdirigeret deres fly til i Tyrkiet fra Gazipasa til Antalya.

Tyrkiet Eksperten vil betale 200 kr. til passagerer, som bestilte rejser til den tyrkiske lufthavn Gazipasa den 30. marts til 9. maj 2012, men efterfølgende fik ændret deres destination til Antalya.

Samtidig har Forbrugerombudsmanden indskærpet over for Tyrkiet Eksperten, at der som minimum skal tages klart forbehold i markedsføringen, hvis rejserne til en destination ikke gennemføres. Ellers er det vildledning.

”For de fleste passager har det betydning, hvilken lufthavn man flyver til. Derfor er det vigtigt, at rejsebureauer oplyser den rigtige destination. Hvis der opstår problemer, må man indstille markedsføringen eller tage tydeligt forbehold i markedsføringen. Det har jeg indskærpet over for Tyrkiet Eksperten,” siger forbrugerombudsmand, Henrik Øe.

Kompensationen tilbydes passagerer, der har bestilt pakkerejser og ”rene” flybilletter i perioden, og fik ændret destination fra Gazipasa til Antalya Lufthavn.

For at få udbetalt kompensationen skal de berørte passagerer senest 4. april rette henvendelse til Tyrkiet Eksperten med dokumentation for den bestilte rejse til kontakt@tyrkieteksperten.dk eller Tyrkiet Eksperten, Vester Farimagsgade 1, 1606 København V.

Aftalen mellem Forbrugerombudsmanden og Tyrkiet Eksperten afskærer ikke kunder, som havde bestilt billetter på et tidligere tidspunkt end 30. marts 2012 fra at rette krav mod Tyrkiet Eksperten som følge af den ændrede destination. Aftalen afskærer ikke kunder fra f.eks. at indbringe sager for Forbrugerklagenævnet, Pakkerejseankenævnet eller domstolene.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det er i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens at markedsføre rejser til en destination, hvis der er risiko for, at rejserne ikke kan gennemføres.

I den konkrete sag mente Forbrugerombudsmanden, at Tyrkiet Ekspertens markedsføring var vildledende og i strid med markedsføringsloven. På grund af de konkrete omstændigheder besluttede Forbrugerombudsmanden ikke at indgive politianmeldelse.

Tyrkiet Eksperten er som eneste store danske charterbureau ikke medlem af charterselskabernes brancheforening, RID (Rejsearrangører i Danmark). Tyrkiet Eksperten har ca. 120.000 årlige gæster – et bureau med det antal gæster skal betale kontingent på 25.000 kr., oplyser RID.