Kroatien har tre ud af fire udenlandske turister i sommerens højsæson, men arbejder mod at blive et helårsrejsemål. Foto: Noemi Zonta for Croatian National Tourist Board.

Kroatien forventer stor turiststigning i lavsæsonen

I runde tal kommer tre ud af fire udenlandske turister til Kroatien i sommerens højsæson; for at få flere i lavsæsonen, iværksætter middelhavslandets turistråd nu en række initiativer.

Kroatien, der både er medlem af EU og er et Schengen-land, forventer under den igangværende vintersæson en stigning i antal udenlandske turister og erhvervsrejsende på mindst 10 procent sammenholdt med sidste år. I nogle måneder vil væksten være helt oppe på 20 procent, oplyser Croatian National Tourist Board.

Virksomheden Mabrian Technologies, der blandt andet analyses data om rejsebranchen, har kigget på muligheder for lande i den sydøstlige del af Middelhavet som Kroatien for at tiltrække flere turister udenfor højsæsonen.

Analysen viser blandt andet, at baseret på kendte bookinger vil Kroatien i denne vinterperiode – mellem september og marts næste år – se en vækst på 10 procent i lavsæsonen sammenholdt med samme periode sidste år. Det er en større stigning, end Mabrian forventer for kroatiske konkurrenter om udenlandske turister som Italien og Tyrkiet, men Grækenland står stærkere, oplyses det.

Kroatien har mange tiltrækningspunkter
Mabrian-analysen af Kroatien i lavsæsonen viser blandt andet, at Kroatiens tiltrækningspunkter omfatter områder som aktiv ferie, naturoplevelser, wellness og gastronomi – mens det i højsæsonen er strandlivet, familieferier, shopping og nattelivet, der trækker i de udenlandske turister.

De nyeste ankomsttal for udenlandske turister i år i Kroatien fra Croatian National Tourist Board viser, at Kroatien i september havde 2,5 millioner ankomster fra udenlandske turister, der foretog 13,5 millioner overnatninger. Sammenlignet med september sidste år, var det en stigning på 15 procent i ankomster og fire procent i antal overnatninger, oplyses det.

I de første ni måneder af i år har Kroatien haft 18,7 millioner ankomster fra udenlandske turister, der foretog 102 millioner overnatninger. Det er cirka på højde med tallene fra de første ni måneder af 2019, året før pandemien, oplyser Croatian National Tourist Board.

Kroatiens turistminister, Nikolina Brnjac, har tidligere sagt, at landet skal styrkes som en helårsdestination.

 

Relaterede artikler:

Kroatien med på Lonely Planets årlige Best in Travel-liste

Disse lande og rejsebyer opkræver turistskatter

Kroatien: Euro og Schengen gav turistboom