Kropsscannere kræver ombygget lufthavn

Sikkerhedschef i Københavns Lufthavn i Kastrup siger til politiken.dk, at enten vil flybilletterne stige til usete højder eller også kommer det til at vare timer, at komme igennem sikkerhedskontrollen. Han understreger, at der er tale om en gigantisk investering, som blandt andet indebærer ombygning af lufthavnen, hvis alle skal tjekkes.

 

Som eksempel nævner han, at hvis CPH kun købte to scannere, ville det kræve uger at få tjekket alle lufthavnens daglige passagerer.

 

Det seneste terrorforsøg mod et fly nær Detroit har fået USA til at indføre kropsscannere i 19 lufthavne, mens England og Holland bruger scannere som forsøg. EUs spanske formandsskab opfordrer til besindighed og foretrækker samlede løsninger for alle lufthavne i EU.

 

Ifølge Johnnie Müller er det bestemt ikke ukompliceret at erstatte de nuværende metaldetektorer med kropsscannere. For eksempel tager det typisk et sekund for en passager at gå gennem metaldetektoren, mens den hurtigste kropsscanning ved forsøgene i Holland har varet 20 sekunder, mens gennemsnitstiden for en scanning ligger på 40-45 sekunder pr. passager.

 

Det ville enten ændre mødetiden inden afgang betragteligt eller også skulle de nuværende 16 security-spor i Københavns Lufthavn udvides til 40 og det ville kræve bygning af en ny etage inde i lufthavnen. Sikkerhedschefen forudsætter, at tiden pr. sikkerhedstjek skal bevares uændret.

 

For desuden at dække andre terminaler, personaleindgangene og tjek af de passagerer, der ankommer fra ikke- EU lande, skulle CPH købe sammenlagt 90 scannere, som i dag koster en million kroner pr. stk.

 

Et flertal i Folketinget er for at indføre kropsskannere og transportminister Lars Barfoed er åben overfor ideen, men venter på, at Statens Luftfartsvæsen kommer med en rapport om de britiske og hollandske forsøg.

Skrevet af Flemming Juul