I dag, 8. marts, er det kvindernes internationale kampdag. Hos krydstogtrederiet Celebrity Cruises er hver tredje dæksofficer nu kvinde. Under to procent af samtlige sømand i branchen er kvinder.
Celebrity Cruises, et af de fem sejlende varemærker under Royal Caribbean Group, bryster sig af, at 32 procent af rederiets dæksofficerer er kvinder. I krydstogtbranchen er den totale andel kvindelige sømænd under to procent, skriver Celebrity i en pressemeddelelse. Dæksofficerer er skibsofficerer, der ikke arbejder i for eksempel maskinrummet.
Krydstogtvirksomheden Celebrity Cruises går forrest hvad angår kvinder i førende positioner i krydstogtbranchen: Her er 32 procent af dæksofficererne nu kvinder, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
I forbindelse med kvindernes internationale kampdag, den 8. marts, ændrer Celebrity Cruises samtidig virksomhedens X-logo til XX i 24 timer – som symbol på det kvindelige kromosom for at gøre opmærksom på vigtigheden af mangfoldighed og lighed, oplyses det.
Kvinde som kaptajn for rederiets nye krydstogtskib
I slutningen af næste måned begynde Celebrity Cruises at sejle med sit nyeste krydstogtskib. Skibet, Celebrity Beyond, får amerikanske Kate McCue som kaptajn. Hun er forsat den eneste amerikanske kvinde med denne titel. Gennem tiden har hun inspireret flere kvinder i virksomheden til at søge ledende stillinger.
Af de ni ledende officerer på Celebrity Beyond er de fem kvinder. Udover Kate McCue som kaptajn er de fire andre kvinder fra henholdsvis Ghana, Grækenland, Polen og Storbritannien.
Celebrity Beyond, et skib i Edge-klassen, er 327 meter langt med plads til 3.260 passagerer og en besætning på 1.416.
I pressemeddelelsen siger Lisa Lutoff-Perlo, koncernchef hos Celebrity Cruises: ”Nu har Celebrity kvinder fra 19 lande ansat på alle niveauer inden for maritimt lederskab. De kan inspirere andre kvinder i branchen. Vi er stolte over at kalde os pionerer og glæder os til at fortsætte vores arbejde for mangfoldighed og lighed. Alle som drømmer om en karriere ombord på et krydstogtskib skal kunne realisere den – uanset hvilket køn de identificerer sig som.”
Udover Celebrity Cruises, der foreløbig har 14 skibe, tæller medlemmer af Royal Caribbean Group også Royal Caribbean International, det største og mest kendte varemærke i gruppe, samt highend-rederiet Silversea Cruises. RCG ejer også 50 procent af TUI Cruises og Hapag-Lloyd Cruises.
Relaterede artikler:
Ukraine-invasion lammer krydstogtbesøg i Rusland