Montage med Norwegian Cruise Line i Japan. PR-illustration.

Krydstogtrederi øger i Stillehavsområdet

Norwegian Cruise Line er klar med sin køreplan for Asien, herunder Australien, frem til foråret 2026. Blandt de i alt 85 krydstogter er der 30 nye ruter i rederiets hidtil største program i regionen.

NCL’s netop offentliggjorte sæson for Asia-Pacific strækker sig fra september 2024 til marts 2026 og byder på i alt 85 krydstogter. NCL indsætter tre skibe i regionen, og blandt destinationsnyhederne er Great Barrier Reef i Australien, Matsuyama og Niigata i Japan, Cook-øerne og Fiji, oplyses det.

I en pressemeddelelse skriver NCL, at krydstogter i Asien efterspørges i stigende grad samt at rejser til Asien og Stillehavsområdet i år forventes at vokse 20 procent sammenlignet med 2023.

Skibene Norwegian Spirit, Norwegian Sun og Norwegian Sky indsættes på ruterne og vil afgå fra 15 havne i regionen. Asia-Pacific-sæsonens nye destinationer fra efteråret 2024 til foråret 2026 inkluderer Albany, Busselton, Fremantle, Port Douglas og Townsville i Australien, Matsuyama og Niigata i Japan, Cook-øerne og Fiji, oplyses det.

I pressemeddelelsen siger David J. Herrera, koncernchef for Norwegian Cruise Line. ”Landene i Asien og Stillehavet byder på en unik mangfoldighed, fra mange betagende kulturer til øhop i det sydlige Stillehav og den smukke natur i Australien og New Zealand. Med et endnu større udvalg af rejser, skibe og afgangshavne kan gæsterne nu sammensætte deres ferie til denne region på deres helt egen måde.”

Krydstogter på op til 19 dage
Krydstogternes varighed er mellem ni og 19 dage, og med et gennemsnit på 10 timer i havn. Nogle krydstogter byder på overnatningsmuligheder i anløbshavnene. Det gælder for eksempel Osaka i Japan, Hong Kong samt Melbourne. Og for første gang byder BCL på mulighed for overnatning på øerne Bali og Lombok i Indonesien.

Samlet regnes Norwegian Cruise Line Holdings for verdens tredjestørste krydstogtkoncern, kun overgået af Carnival Corporation og Royal Caribbean Group.

NCL-koncernen omfatter tre varemærker; mainstreamproduktet Norwegian Cruise Line med 19 krydstogtskibe, det finere Oceania Cruises (syv skibe) og highend-rederiet Regent Seven Seas Cruises (fem skibe). Gruppen har omkring 10 procent af det globale krydstogtmarked, der i år anslås at nå 35,7 millioner passagerer. Sidste år havde NCL-koncernens skibe samlet 2,7 millioner passagerer.

 

Relaterede artikler:

Krydstogtkoncernen Norwegian bestiller yderligere otte skibe

Norwegian efterlod forsinkede krydstogtpassagerer

Omstridt dansk mangemilliardær også i krydstogtbranchen