Der er over 100 nye krydstogtskibe på vej de kommende år. Blandt andet dette, MSC Euribia, der 8. juni skriver dansk krydstogthistorie når det navngives i Københavns Havn. PR-illustration: MSC Cruises.

Krydstogtrederier klar til millionvækst i passagerer

Mens der før pandemien var 31 millioner årlige krydstogtpassagerer, tror krydstogtrederierne, at tallet om blot to år er steget til 37 millioner. Væksten kommer også i Danmark og omegn.

Det er ny research fra CLIA – Cruise Lines International Association, den globale brancheorganisation for krydstogtrederierne – der forudser, at i 2025 vil der på verdensplan være tæt på 37 millioner krydstogtpassagerer. I 2019, året før pandemien, var der næsten 30 millioner krydstogtpassagerer, skriver Travel Weekly.

Væksten kommer fordi der kommer stadig mere kapacitet på markedet i form af nye krydstogtskibe, over 100, store, mellemstore og små, er på vej. De fleste er oceangående krydstogtskibe, resten er til flodkrydstogter.

I alt, viser CLIA-tallene, der er udarbejdet af Oxford Economics, vil antallet af senge med de nye krydstogtskibe stige med 737.000 fra nu og frem mod 2027.

Om der lige kan findes seks-syv millioner flere krydstogtpassagerer på blot nogle få år, vil også afhænge af priserne på krydstogter. Dermed kan forbrugerne måske se frem til bedre tilbud. CLIA skriver i sin prognose, at efterspørgslen på krydstogter fortsætter med at stige, allerede næste år, kan efterspørgslen være større end udbuddet – dermed kan priserne stige.

Caribien er stadig verdens største krydstogtmarked
Krydstogtbranchen arbejder også med begrebet, APCD, Available Passenger Cruise Days. APCD-tallene for i år siger, at der alene i Caribien i år vil være udbudt 70 millioner APCD, 40 millioner i Middelhavet og på tredjepladsen som verdens tredjestørste krydstogtmarked, vil der være 29,4 millioner APCD i år i hvad branchen kalder Nordeuropa (blandt andet England, Skandinavien og Østersøen)

CLIA’s direktør, Kelly Craighead, glæder sig over, at generation Millennials, der overvejende defineres som personer født mellem 1980 og 1995, er blandt de segmenter hos krydstogtpassagererne, der ifølge undersøgelsen viser stor interesse for igen at komme på et krydstogt.

200.000 skandinaviske krydstogtpassagerer
Claus Jensen, administrerende direktør for MyCruises, Danmarks største krydstogtrejsebureau, anslog tidligere i år overfor Standby.dk, at der i normale rejseår sælges lidt over 200.000 krydstogter på det skandinaviske marked.

Størst er Norge med cirka halvdelen af den skandinaviske volumen, fulgt af Sverige med omkring 70.000 krydstogtgæster, mens de danske rejsebureauer sælger 40-45.000 krydstogter.

 

Relaterede artikler:

“MSC-fanatikere virkelig interesseret i det nye skib”

Stort dansk krydstogtrejsebureau øger bemandingen

66 nye krydstogtskibe til 295 milliarder kroner på vej