Kvartalsoverskud for Norwegian

Boeing 737 MAX.

LUFTFART: Norwegian præsenterer i dag et kvartalsresultat før skat (EBT) på 861 millioner norske kroner. Det er lavere end sidste år, bl.a. på grund af højere oliepris og passagerafgiften i Norge. Belægningen var 88% og udviklingen er stabil.

I andet kvartal er én Boeing 787 Dreamliner, otte Boeing 737-800 og to Boeing 737 MAX indfaset i flyflåden.

I alt fløj 8,6 millioner passagerer med Norwegian i andet kvartal – en stigning på 12%. Stærkest vækst i antal passagerer var i Oslo Lufthavn og London Gatwick. I kvartalet har Norwegian startet transatlantiske flyvninger med sine kort- og mellemdistancefly, etableret en ny langdistancebase i Rom og lanceret sin første rute til Sydamerika (Buenos Aires).

I andet kvartal omsatte Norwegian for 7,8 milliarder norske kroner – en stigning på 17% fra tilsvarende kvartal året før. Salg af 2,5% Bank Norwegian-aktier gav en positiv resultateffekt, og resultatet efter skat endte på 1,1 milliarder norske kroner. Norwegian øgede kontantbeholdningen kraftigt fra tre milliarder norske kroner sidste år til knap seks milliarder norske kroner i år. Både kapacitetsvækst (ASK) og trafikvækst (RPK) var på 19% i andet kvartal. Væksten ventes at blive stærkere resten af året med forventet 25% for hele året.

Norwegian igen kåret til verdens bedste lavprisselskab på langdistance

Norwegian fik leveret sine to første Boeing 737 MAX i sommer og er det første europæiske flyselskab med denne nye flytype – en opgraderet version af Boeing 737-800. Den nye flytype har en rækkevidde, som muliggør interkontinentale flyvninger.

“Jeg er meget tilfreds med belægningen i dette kvartal. Siden Norwegians start i 2002 har mere end 200 millioner passagerer rejst med os”, siger koncernchef Bjørn Kjos.

“Vi har haft betydelige ekstraomkostninger til indleje af fly, høj oliepris og passagerafgift i Norge, hvilket har haft en negativ effekt på resultatet. Vi ser imidlertid positivt på udviklingen både i form af billetsalg, forsalg de nærmeste måneder og nye rutelanceringer. Ekstra glædeligt har det også været at modtage to internationale SkyTrax-priser. Dette er kun muligt på grund af alle vores dygtige medarbejdere og kunder, som har stemt på os”, siger Bjørn Kjos.

Kvartalsoverskud for Norwegian

Resultatet før skat (EBT) lyder på 125 millioner norske kroner, hvilket er en forbedring i forhold til samme kvartal sidste år på 50 millioner. Resultatet i årets andet kvartal blev kraftigt påvirket af strejken i Avinors lufthavne i Norge og er opgjort til at have kostet Norwegian 70 millioner norske kroner.

 

Væksten i lavprisselskabet fortsætter og nåede 15% i andet kvartal, mens antallet af passagerer voksede med 430.000 eller 11%. Belægningen var 76%, hvilket er 2 procentpoint lavere end sidste år.

 

”Resultatet er som ventet stærkt påvirket af en høj brændstofpris og betydelige ekstra omkostninger som følge af strejke og den uro, som strejken medførte. Det underliggende resultat er imidlertid betydeligt bedre end året før. Jeg er også glad for, at stadig flere passagerer vælger at rejse med os”, siger adm. direktør Bjørn Kjos.

 

Norwegian vil med sin indfasning af nye og større fly få en mere effektiv drift og øget konkurrencekraft. I andet kvartal har selskabet sparet 38 millioner norske kroner på de mere brændstoffeffektive fly. I år er der indtil nu indfaset otte nye Boeing 737-800, mens yderligere fem leveres senere på året. Samtidig udfases de ældre 737-300.

 

Efter denne sommer vil gennemsnitsalderen på flyflåden være 4,9 år.

 

Nøgletal for andet kvartal 2012: Antal passagerer: 4,5 mio. (4,0 mio.), omsætning: 3,17 mia. norske kroner (2,7 mia.), belægningsprocent: 76 pct. (78 pct.), EBITDAR: 679,5 mio. norske kroner (346,9 mio. norske kroner), EBITDA: 410 mio. norske kroner (137 mio. norske kroner), EBIT: 322 mio. norske kroner (73 mio. norske kroner), EBT: 125 mio. norske kroner (74,5 mio. norske kroner) og nettoresultat: 90,5 mio. norske kroner (53,7 mio. norske kroner).

Skrevet af Flemming Juul