Lavprisslagsmål i Rold Skov

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Der var dramatik i højsædet, da vanskelige kunder blev hældt ud ved landbetjentens hjælp fra en kro i Nordjylland. Måske et resultat af urealistiske lavpriser. Det skal både restauratøren og kunden være forberedt på.

Af Ejvind Olesen

Skal man afstemme sine forventninger efter prisen, hvad enten man skal ud at flyve eller bo på hotel med pension? Ja, selvfølgelig skal man det. Man kan nu engang ikke købe det hele for det halve.

Den ophidsede og, så vidt man forstår, den normalt velafbalancerede indehaver af Rold Storkro, Jørgen Pedersen, havde følgende kommentar i Jyllands-Posten om sine dramatiske handlinger: ”De havde betalt 348 kr. pro persona for et værelse med middag og morgenmad. Til den pris er man altså ikke på Kong Hans.”

Kunderne (gæsterne) kom fra Rungsted (whiskybæltet), og selv om den ikke just står på vagtelæg, kaviar og champagne hver aften i hjemmet – det gør den i hvert fald ikke hos os i samme område – så skulle de nok være klar over, at der ikke bliver meget tilbage af de 348 kr. ved et sådant arrangement. På den anden side set må de have prøvet det før, når de har besøgt kroen seks gange tidligere.

Den kvindelige gæst ville ikke have tigerrejer som forret og fik at vide, at en anden forret kostede 120 kr. Prøv at slå et slag på Rungsted Havn og se, hvor mange fiskeretter hun får for under 120 kr.

Vinen til 300 kr. var 24 grader varm. Ægteparret testede selv med en vintermometer. Han siger til JP, at ”det efterhånden må være gået op for folk (også jyder), at vin ikke skal serveres for varm.”

Ægteparret fokuserer så meget på sagen, at de selv har aflagt besøg på redaktionen på Jyllands-Posten for at forklare nærmere.

Jørgen Pedersen siger til gengæld, at han er så meget menneskekender, at han kan se, når folk er krakilere og kun er ude på at provokere. Tjeneren endte i øvrigt med at bryde grædende sammen.

Problemet kunne måske være løst sådan: Værten beder ægteparret om at forlade kroen og rejse. De vil få alle deres penge tilbage. Samtidig med, at han meget beklager, at kroen ikke har været i stand til at indfri deres forventninger. Og landbetjenten bliver hjemme ved TV-skærmen.

Han kunne også have valgt at servere alle tiders gourmetmiddag og sige, at de sandelig ikke skulle betale ekstra. Det var ham en stor glæde at kunne vise køkkenets formåen. Forhåbentlig var de blevet så flove, at de aldrig kom tilbage.

Fra Horesta lyder det: ”Det er ikke usædvanligt, at gæsterne klager over den oplevelse, som de har haft på et hotel eller kro og ofte over meget små ting. Når priserne bliver presset ned gennem de mange spottilbud, sker det, at forventningerne ikke altid er afstemt.”

Det er bare sørgeligt, men spørg lige hvor mange kunder i rejsebranchen, der beklager sig. Klag, bare klag. Det er ved at være danskernes motto.

På den anden side skal virksomhederne også vide, hvad den gør, når den tilbyder en vare til langt under produktionsprisen, selv om det øger omsætning og belægningsprocent, men giver tab på bundlinjen.

God weekend! Husk at vinen skal holde stuetemperatur både lørdag og søndag.