KOMMENTAR: I dag starter Alsie Ekspress billetsalget til indenrigsruten mellem Sønderborg og København, hvor DAT i forvejen er lykkedes så godt, at der nu er i økonomi i ruten for første gang. Nu bliver der ni daglige afgange, og det ligner overkapacitet.
Af Ejvind Olesen
Skeptikere kunne godt mene, at det er vel rigeligt med to konkurrerende flyselskaber på ruten mellem Sønderborg og København, som på det nærmeste skaber en luftbro fra august mellem de to lufthavne. Oven i købet på en rute, hvor det indtil nu har været meget svært at opnå et positivt resultat.
Rutens fremtid sejlede, da Cimber Sterling lukkede ned, og det ny Cimber var mere optaget af at skabe et liv med SAS, end endnu en gang at forsøge at få økonomi i ruten fra hjemmebasen i Sønderborg. Flyvninger som SAS ikke var, eller er, interesseret i. Så er der alligevel lidt mere guf i Karup-ruten, men ikke nok til, at andre end Norwegian foreløbigt har lyst til den bid af indenrigskagen.
I dag starter Alsie Express billetsalget. Med opbakning fra Bitten og Mads Clausens Fond, der står bag investeringen i de to nye ATR-fly, der lægger ud næste mandag med fem daglige afgange. Det er da et godt initiativ, eller er det?
Det virker som en overilet handling, når der allerede er en operatør, DAT, der i en indkøringsfase trådte til, har holdt trafikken i gang med pæne resultater og forleden kunne meddele, at man nu også tjener penge på flyvningen. Belønningen kom, selv om den kom sent, men hvad nu med fremtiden? Overkapacitet er det ord, som først dukker op.
Det er svært at forstå Danfoss-koncernens disposition. De plejer da nok at kunne vurdere, hvor det er fornuftigt at investere. På luftfarten har man brændt fingrene èn gang ved at købe aktier i Cimber Sterling, netop af kærlighed til Sønderjylland.
Der er næppe tvivl om, at lufthavnen i Sønderborg har stor betydning for Danfoss. Når Lego har Billund, vil Danfoss have Sønderborg – med en snert af sammenligning mellem to store internationale, danske virksomhed.
Mon ikke der kunne være skabt flere forbindelser og med større fly ved en sund snak med Rungholm-firmaet. Se hvad der er skabt i en tæt alliance mellem DAT og Bornholms erhvervsliv.
”Vi er helt overbevist om, at der er et vækstpotentiale for ruten,” siger adm. direktør, Henrik Therkelsen fra Air Alsie Express.
At det imidlertid skulle lykkes at trække trafik af betydning til fra Flensborg-området, for at flyve dem til København og derfra ud i verden, er tvivlsomt, men vil da glæde SAS. Det skal man da vistnok være født og opvokset i nærheden af Dybbøl Mølle for at tro på.