Lufthansa ville ikke acceptere, at en passager betalte én pris for en række flyvninger – men så undlod at flyve en af dem. Men det var OK, siger tysk domstol. Arkivpressefoto fra Lufthansa.

Lufthansa taber retssag om ubrugt flybillet

Tysk domstol afviser krav fra Lufthansa der ville have betaling fra en passager – der ikke havde fløjet én af flere strækninger.

En forretningsrejsende havde købt returbillet med Lufthansa fra Oslo via Frankfurt og derfra til Berlin – og så retur til Oslo. Af forskellige årsager valgte passageren ikke at bruge billetten på strækningen mellem Frankfurt og Berlin, men det var ikke i orden med Lufthansa.

Hjemmesiden Austrianaviation.net skriver, at Lufthansa efterfølgende sendte passageren en regning på yderligere 2.112 euro, fordi passageren som no-show på den tyske indenrigsflyvning fra Frankfurt til Berlin ikke havde brugt den allerede betalte billet. Passageren havde betalt 657 euro for hele flybilletten, skriver det østrigske medie.

Det ville passageren ikke betale, så sagen endte i retten. Ved en lavere tysk retsinstans fik passageren medhold i, at der naturligvis ikke skulle betale en ekstra-afgift til Lufthansa – for en flyvning, passageren ikke havde gennemført.

Passageren måtte selv om, hvorvidt vedkommende ønskede at bruge alle strækninger på en billet, vedkommende havde betalt for – derfor kunne Lufthansa heller ikke bagefter komme med et ekstra krav om at prisen skulle være højere, lød kendelsen.

Lufthansa mente der var tale om noget principielt og ankede dommen til en højere retsinstans i Berlin. Men denne domstol i den tyske hovedstad har smidt Lufthansas krav mod passageren ud og afvist at behandle sagen – og fastslået at kendelsen fra den første retsinstans står ved magt, skriver den store tyske avis Bild.

Forskellige regler hos flyselskaber
Forskellige luftfartsselskaber har klausuler i deres transportbetingelser om, at alle flyvninger skal startes og gennemføres i den reserverede ordre, skriver det østrigske medie.

Dette er billetprisen beregnet efter, og nogle flyselskaber tolererer ikke, at passagerer af forskellige årsager dropper en af flere bestilte strækninger,

Sagen, der endte ved retten i Berlin, er usædvanlig, idet det er sjældent, at et flyselskab sender en faktura med tilbagevirkende kraft, hvis det i dette tilfælde sidste flysegment ikke bruges, skriver Austrianaviation.net

Relaterede artikler:

Lufthansa fjerner billettyper i reservationssystemer

Lufthansa klar med ny destination i Nordamerika

Domstol afviser klagesag mod flyselskab