Lufthansas topchef vil have flere fusioner i Europa

Carsten Spohr.

Carsten Spohr.

KOMMENTAR: ”Det kan ikke gå for hurtigt med mere konsolidering blandt de europæiske flyselskaber. Vi er langt efter USA,” siger Carsten Spohr.

Af Ejvind Olesen

Lufthansa er førende, når der drejer sig om at sammenlægge og opkøbe flyselskaber helt eller delvist, men det er ikke tilstrækkeligt. Branchen har brug for konsolidering i stor hast for at blive hørt og for at få den rigtige økonomi og vækst.

Tidspunktet for et udspil af den art kan synes lidt underlig i betragtning af, at lige netop Lufthansa fører igen og igen med strejker blandt det flyvende personale.

”Yderligere sammenlægninger af flyselskaber er lige om hjørnet,” sagde Spohr forleden på en konference i Frankfurt.

Han henviste også til, at Lufthansas selskab Eurowings er startet med fokus på lavprismarkedet, som domineres af otte-ni ustabile lavprisselskaber i Europa. Det med det ustabile uddybede han ikke nærmere

”Det er helt anderledes i USA. De fem største har 92 procent af markedet. Her i Europa har de fem største bare 45 procent.

De er: Lufthansa, Air France/KLM, IAG (British Airways), Easyjet og Ryanair,” fastslog han.

Hvad Carsten Spohr ikke kom nærmere ind på er, at forbrugerorganisationerne i USA hårdt angriber konsolidering blandt flyselskaberne, som de med rette mener nærmer sig monopol, når man sidder på 92 procent. Det har betydet højere priser og nedlæggelse af flere tynde indenrigsruter end før.

Derfor er der grund til at tro, at EU’s konkurrencemyndigheder ikke vil tillade tilnærmelsesvis amerikanske tilstande i Europa.