LUFTHAVNE: Københavns Lufthavn har de seneste år ændret fokus ved ansættelse af medarbejdere til sin sikkerhedsafdeling. Mens der før ofte var autoritære vagter i sikkerhedskontrollen, ansættes der nu servicemindede – uden der gås på kompromis med sikkerheden.
Forleden var Københavns Lufthavn vært for det fjerde møde i Københavns serviceprojekt NICE, der skal højne serviceniveauet for Københavns turister. På forhånd at oplyse ventetider ved sikkerhedskontrollen og en ny rekrutteringsstrategi af sikkerhedspersonalet er nogle af de tiltag, Københavns Lufthavne har sat i søen for at højne servicen for passagererne. Det skriver Wonderful Copenhagens nyhedsbrev.
Birgitte Krabbe, områdeleder for SPC (Security Passenger Check), fortalte på mødet, hvordan en ny rekrutteringsstrategi i kombination med et simpelt servicekoncept har skabt øget fokus på den opmærksomme vært.
Lufthavnen har nemlig lavet en ny rekrutteringsstrategi, hvor et højt serviceniveau har topprioritet. På få år gik man fra at have stringente, autoritære vagter i sikkerhedskontrollen til servicemindede, imødekommende mennesker uden, der blev gået på kompromis med sikkerheden, skriver WoCos nyhedsbrev.
”Når vi ansætter sikkerhedsfolk nu, så skal de i bund og grund have styr på at yde en god service – vi skal nok lære dem det praktiske,” siger Birgitte Krabbe. Københavns Lufthavn har 1.000 medarbejdere i sin sikkerhedsafdeling.
Marion Lobedanz Witthøfft, Head of Commercial Excellence i Københavns Lufthavn talte også ved NICE-mødet. Hun fortalte om et stort analytisk arbejde, hvor der på baggrund af resultaterne i samarbejde med eksperter og trendforskere blev udarbejdet et nyt servicekoncept. Det skulle give input til, hvordan serviceniveauet og dermed tilfredsheden blandt passagererne forbedres.
For at forbedre passager-flowet skiltes der nu med den aktuelle ventetid i sikkerhedskontrollen udvalgte steder i lufthavnen såvel som på hjemmesiden.
”Den estimerede ventetid har ingen effekt på, hvor hurtigt vores passagerer kommer igennem sikkerhedskontrollen, men vi kunne se, at det var vigtigt for passagererne at blive forberedt på, hvor længe de kunne komme til at stå i kø,” sagde Marion Lobedanz Witthøft.
Læs mere på hjemmesiden: niceproject.dk

STANDBY.DK Nyt om rejser

