Lufthavn savner flere ruter

Sønderborg lufthavnLUFTHAVNE: Der er grundlag for ny rute fra Sønderborg Lufthavn, mener lufthavnens direktør, der ønsker sig forbindelse til f.eks. Amsterdam. For 800.000 borgere i det sønderjyske og nordligste Tyskland er lufthavnen på Als, der sidste år havde 32 pct. flere passagerer end i 2013, nærmeste lufthavn.
 
”Det går OK, sidste år havde vi 32 pct. flere passagerer end i 2013, i alt 60.000. Men der er stadig et stykke vej op til de 75.000 årlige rejsende i lufthavnen, da Cimber Sterling eksisterede.”
Det sagde Anders Sørensen, chef for Sønderborg Lufthavn, i går til standby.dk

Mens 65 pct. af passagererne på Alsie Express’ rute mellem Sønderborg og København i dag kun skal til København, var det i Cimber Sterling-tiden nærmest omvendt, her skiftede 65 pct. af de rejsende fly i København og fløj videre. En forklaring på dette er, at mens Cimber Sterling havde interline-aftale med omkring 30 flyselskaber om gennemgående check-in, har Alsie Express foreløbig kun en sådan aftale med SAS, største operatør i Københavns Lufthavn.

”De manglende interline-aftaler om f.eks. gennemchecket bagage betyder utvivlsomt at mange rejsende fra vores optage-område i stedet kører til Hamborg og flyver ud i bl.a. Europa den vej. Sidste år var der 250.000 danske passagerer i Hamborgs-lufthavn, viser lufthavnens egne tal,” siger Anders Sørensen.

Chefen for Sønderborg Lufthavn har på sin ønskeseddel rute til f.eks. Amsterdam, Frankfurt eller Berlin, når den tyske hovedstad får sin nye hovedlufthavn til at virke.

I dag har Alsie Express op til fire flyvninger på hverdage mellem Sønderborg og København med Danmarks nok mest komfortable indenrigsrute.

”Vi er i løbende dialog med KLM om rute til Amsterdam. KLM bør seriøst overveje rute til Sønderborg. KLM flyver i forvejen til Billund og Aalborg – og med rute til Sønderborg ville de sætte prop i hullet fra Jylland og lukke af for at rejsende tager til Københavns Lufthavn,” siger Anders Sørensen og tilføjer:

”Sønderborg Lufthavn har naturligvis også dialog med danske Sun-Air om at de kunne starte deres nuværende ruter fra Aarhus til Gøteborg, Oslo og Stockholm i Sønderborg.”