Man slår ikke på nogen, der ligger ned.

Af Ejvind Olesen 

Store dele af rejsebranchen var i oprør i går. Mange henvendelser gik ud på, at sådan opfører man sig ikke over for et dansk flyselskab i alvorlige vanskeligheder, men som har en mulighed for at komme pænt videre, hvis der ikke sås tvivl om leverandørerne og deres penge.

Det sidste var lige præcis, hvad der skete. Årsagen var en kommerciel beslutning fra Travel House, som ved direktør Peter Rasmussen meddelte et antal underagenter, at man ikke længere ville garantere for deres flybilletter til Cimber Sterling.

Det fik angiveligt en af de pågældende til at videresende det til en webredaktion, som straks sendte den besked ud onsdag aften som breaking news –  og til Ritzau som sendte det videre – vel at mærke uden, at nogen talte med modparten, nemlig Cimber Sterlings ledelse. Og dermed var dommen en kendsgerning. Som blandt andet førte til, at kursen på selskabets i forvejen hårdt belastede aktie røg yderligere 12 procent ned i går.

”Personligt bryder jeg bestemt ikke om, at et medie handler på den måde. Det er simpelthen ikke fair. Vore medlemmer kan tage deres egne kommercielle hensyn. Det er de i deres fulde ret til. Men enhver journalist må da vide, hvor følsomt det her er, ” siger adm. direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Han tilføjer, at han naturligvis ikke ønsker nogen pressecensur, men blot en fair behandling, hvor man hører de berørte parter.

I løbet af dagen kom der opbakning til Cimber Sterling både fra chefen for Carlson Wagonlit, Sophie Hulgard og chefen for Via Travel i Danmark, Sys Hansen. ”Vi følger sagen, men vi sælger fortsat billetter. Og det er uheldigt, hvad der nu sker, ” lød det.

Senioranalytiker Jakob Petersen fra Sydbank var også ude med en beroligende bemærkning, selv om han bedre end de fleste holder et vågent øje med selskabet. ”Udmeldingen fra Travel House betyder ikke noget for passagererne (De kan blot tegne 20. kr.- forsikringen). Isoleret set betyder det næppe heller noget for Cimber Sterling.”

Loven om de 20 kr. kom til verden efter gamle Sterlings krak, hvor rigtig mange mistede deres penge for indbetalte flybilletter. Nu går beløbet ind til Rejsegarantifonden, men paradoksalt nok, er det bureauet, der har solgt billetterne, der skal erstatte – med mindre det selv går konkurs.
Hvilke krøllede hjerner i Justitsministeriet under Lene Espersen, der har strikket en sådan lov sammen, vides ikke. Kun at Danmarks Rejsebureau Forening protesterede voldsomt i mange måneder, men endte med at få loven som et diktat.

Derfor sidder bureauerne med ansvaret, og derfor turde Profil Rejser ikke blive ved med at løbe en risiko. Nu kan bureauerne dække sig ind på andre måder gennem forsikring og en rejsekonto over kreditkortselskabet, men det gælder tilsyneladende ikke dem alle.
Paradoksalt nok spiller også Island en rolle i udviklingen. Første gang Sterling gik ned var det på grund af rod i islandsk økonomi. Derefter reddede Cimber stumperne og samlede op. Og nu udløste en ny askesky dommedagsprofetier i pressen som: ”Askeskyerne kan blive Cimber Sterlings død”.

Er Cimber Sterling blevet retfærdig behandlet. Hvad mener du?

Skrevet af