”Undervurder aldrig værdien af det unikke personlige møde,” lyder det fra Per Ankær, direktør for møde- og eventbureauet MCI Copenhagen. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Mange er blevet digitalt trætte

AKTUEL KOMMENTAR: ”De muligheder for digitalt engagement, vi opfandt under pandemien, blev brugt af nød, men det betyder ikke, at vi vil vende dem ryggen,” mener direktør for møde- og eventbureau.

Af Per Ankær, direktør for møde- og eventbureauet MCI Copenhagen

Hvad kan vi forvente os af de kommende år?

Vi kan mødes fysisk igen, også internationalt, og så vil der formentlig blive nye måder at mødes på. Her er mine bud på, hvad der kommer til at ske.

Efter 1½ år med Teams og Zoom og diverse digitale løsninger skal vi tage stilling til, hvordan vi kommer i gang med fysiske konferencer igen.

Går vi helt tilbage?

Det korte svar er nej, i hvert fald ikke for alle. De muligheder for digitalt engagement, vi opfandt under pandemien, blev brugt af nød, men det betyder ikke, at vi vil vende dem ryggen i fremtiden. Vi gik digitalt og brugte det til at løse vore udfordringer med ikke at kunne mødes og tale om forskning, planlægning, budgetter, ledelse og meget andet.

Hybridelementer spille enorm rolle i konferencer
Professionelt og personligt har mødeteknologien givet os mulighed for let at holde forbindelsen, holde os informeret og hjulpet os til at forhindre at vi ikke mister kontakten til omverdenen og udvikler os. Det vil være naivt at antage, at når man vender tilbage til den nye normal, forsvinder disse muligheder for at møde andre.

Vi skal tænke på, at mange er blevet digitalt trætte. En stor del af vor tid er brugt bag vore skærme og der er nu mange rapporter om træthed, manglende opmærksomhed og interesse, når oplevelser udelukkende præsenteres på digitale platforme.

Vi har brugt skærmen som vor væsentligste forbindelse til omverdenen, og nu bør tid brugt bag skærmen udvikles med de systemer, der kan designes til at skabe større udbytte og engagement.

Vi vil snart se hybridelementer spille en enorm rolle i konferencer. Pandemien styrede hurtigt udviklingen mod kombinationen af ​​analoge og digitale elementer inden for konferencer. Nu vil dette skift åbne for nye involveringsmåder og afløse nogle af de centrale udfordringer, vi har oplevet det seneste 1½ år.

Fremtidige løsninger handler om værdier
Et eksempel: Når du udvider din deltagerskare til internationale konferencer, er der stor chance for, at deltagerne kommer fra forskellige tidszoner. Hybrid hjælper os med at løse denne udfordring ved at opdele konferencen i forskellige tidszoner, forskyde indholdet og hjælpe med at skabe en bedre delt virtuel oplevelse.

Det er dog vigtigt at huske, at selvom involvering kan øges ved hjælp af teknologi, betyder det ikke, at din begivenhed bliver perfekt. Du vil være i stand til at opdele dit indhold i mindre og specifikke dele og endda målrette de mest relevante præsentationer til et specifikt publikum. Hybrid handler om at øge deltagerantal og øge udbyttet.

Når vi udvikler fremtidens konferencer til at være mere hybridfokuseret, skal vi revurdere, hvad der skal fokus på. Tidligere var vi i stand til at promovere konferencer på hovedtalere og særligt inviterede gæster, men et nyt koncept kræver en ny tilgang til måden at arrangere konferencer på.

En spændende del af hybrid kommer til at være skiftet i, hvordan dit publikum engagerer sig i din konference og det øgede fremmøde gennem digitale platforme. Dette påvirker også måden at tiltrække deltagere på med fokus på digital markedsføring.

Hvad vi også kommer til at se i fremtiden, er nye platforme, der giver mulighed for at forsætte kontakten til deltagerne og holde dialogen kørende. Når vi vender tilbage til fysiske konferencer, forventer vi en deltagerrejse, der starter i e-mails, går videre til konferencesale og slutter på personlige PC’er, hvor man holder kontakten.

Undervurder aldrig værdien af det unikke personlige møde. Der er et aspekt af fysiske konferencer, der bare ikke kan kopieres digital og det er de små øjeblikke, der opstår når man møder nye mennesker i kaffepausen. Det er samtalerne, der starter, når man står ved buffeten eller til åbningsreceptionen.

Relaterede emner:

”Folk gider ikke flere hybridmøder”

Personlige møder giver mere udbytte end online

”Konspirationsteoretikere koster jobs i turismen”