Mange erhvervsrejsende oplever uregelmæssigheder

TURISME: Hver anden danske forretningsrejsende har haft problemer pga. vejr, overbookede fly eller hoteller, mistet bagage, forsinkede eller aflyste fly og strejker, siger stort dansk erhvervsrejsebureau i ny undersøgelse.

En ny stor spørgeundersøgelse med næsten 4.500 nordiske forretningsrejsende, heraf tæt på 1.250 danskere, viser, at mange hyppigt forretningsrejsende har oplevet større uregelmæssigheder på deres rejser.

De deltagende i undersøgelsen fra det globale erhvervsrejsebureau BCD Travel flyver mindst fem gange årligt i forbindelse med arbejdet. Undersøgelsen er udarbejdet af BCD for at samle information om forretningsrejsendes præferencer og markedstendenser.

Typiske uregelmæssigheder

De fleste større uregelmæssigheder blev ifølge undersøgelsen forårsaget af vejrproblemer (21 pct.), overbookede fly eller hoteller (16 pct.), mistet bagage (14 pct.), mistede, forsinkede eller aflyste fly (13 pct.) eller strejker (ni pct.)

“At rejse i forbindelse med arbejde er i de fleste tilfælde meget givende. Men når pludselige hændelser opstår, kan det være meget frustrerende og tidskrævende. For at sikre høj sikkerhed og lavt frustrationsniveau når det uforudsete sker, bør virksomheder have værktøjer på plads. Det kan et erhvervsrejsebureau hjælpe med,” siger Anders Lau Nielsen, Director of Client Management Nordics, hos BCD Travel Denmark.

Kræver risikohåndtering fra rejsebureau

Undersøgelsen viser bl.a., at 59 pct. af de danske forretningsrejsende finder det vigtigt eller meget vigtigt, at deres erhvervsrejsebureau kan hjælpe med risikohåndtering, hvis større rejserelaterede uregelmæssigheder opstår.

“Det er naturligt, at forretningsrejsende kræver service i uforudsete situationer. Det er en vigtig del af den værdi, vi tilbyder. Uanset om en virksomhed benytter vores 24 timers-service eller vores tekniske løsninger, der hjælper med at finde strandede rejsende i verden, tilfredsstiller disse typer services de rejsende – og virksomhederne har pligt til at yde omsorg for deres medarbejdere,” siger Anders Lau Nielsen.

Undersøgelsen blev udført på internettet på vegne af BCD Travel i foråret. 4.427 respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland besvarede hele undersøgelsen.