Der er mange gode tal for dansk turisme i 2021, viser ny opgørelse fra Danmarks Statistik. Arkivfoto fra vestjyske Klitmøller, foto: Henrik Baumgarten.

Mange gode tal for dansk turisme i 2021

Aldrig har så mange danskere holdt ferie på danske hoteller med mere som sidste år, oplyser Danmarks Statistik. ”Men Danmark skal øge markedsføringen i udlandet,” siger Dansk Erhverv.

Der var i alt 52,4 millioner overnatninger på kommercielle overnatningssteder i Danmark i 2021 – en fremgang på 16 procent i forhold til 2020. Dermed er en stor del af de overnatninger, som blev tabt i 2020 grundet COVID-19, indhentet i 2021.

Det skriver Danmarks Statistik i en pressemeddelelse med gennemgang af dansk indlandsturisme sidste år.

Sammenlignes 2021 med 2019, er der stadig tale om en nedgang på otte procent, da der i 2019 var 57 millioner overnatninger, konstaterer Danmarks Statistik.

2021 var året, hvor danskerne i høj grad overnattede hjemme i Danmark. I alt var der 35,1 millioner danske overnatninger, en fremgang på 21 procent i forhold til det første coronaår, 2020. Kigger man på de enkelte overnatningsformer, viser de forskellige historier, skriver Danmarks Statistik og fortsætter:

Feriehuse slog rekord for flest overnatninger på et år, mens campingpladser og lystbådehavne havde deres bedste år siden 2008. Hoteller, feriecentre og vandrerhjem er stadig et stykke fra deres niveau fra før COVID-19.

Fremgang på hoteller og feriecentre
Der var sidste år 15,1 millioner overnatninger på danske hoteller og feriecentre, hvilket er 3,4 millioner flere end i 2020, men samtidig seks millioner færre overnatninger end i rekordåret 2019.

De danske overnatninger steg i 2021 med 2,6 millioner, men udgjorde uændret 80 procent af de samlede overnatninger i 2020 og 2021, skriver Danmarks Statistik og fortsætter:

Til sammenligning udgjorde de danske overnatninger 59 procent af de samlede overnatninger i 2019. Antallet af udenlandske overnatninger steg til tre millioner i 2021, men er langt fra de 8,6 millioner overnatninger fra udlandet i 2019. De udenlandske overnatninger udgjorde i 2019 samlet 41 procent af de samlede overnatninger, mens de i både 2020 og 2021 kun udgjorde 20 procent.

Flere bæredygtige hoteller og feriecentre i 2021
Antallet af danske Green Key-certificerede hoteller og feriecentre steg fra 145 i 2020 til 160 i 2021, en stigning på 10 procent, uden at der er sket en tilsvarende ændring i det samlede antal af hoteller og feriecentre.

Således udgør antallet af hoteller og feriecentre med Green Key-certificering nu 23 procent af overnatningsstederne, skriver Danmarks Statistik.

I 2021 udgjorde overnatninger på hoteller og feriecentre med Green Key-certificering 36 procent af det samlede antal overnatninger på hoteller og feriecentre i Danmark.

Danmark klarer sig bedre end nabolande
Sammenlignet med Sverige, Norge og Tyskland havde Danmark den laveste nedgang i overnatninger i forhold til 2019 og tiden før COVID-19.

I 2021 var Danmark også det land, som genvandt flest af de tabte overnatninger og er nu på 84 procent af niveauet i 2019.

Sammenligningen er baseret på tal fra Eurostat, som dækker overnatningsformerne hotel, feriecenter, campingplads og vandrerhjem og indeholder både inden- og udenlandske overnatninger, oplyser Danmarks Statistik.

Boom i salget af autocampere i 2021
Trods endnu et år med COVID-19 oplevede de danske campingpladser i 2021 det bedste år siden 2008. Overnatningerne steg 1,1 millioner til i alt 12 millioner overnatninger – en fremgang på ti procent i forhold til 2020.

Med undtagelse af januar og juli sidste år steg overnatningerne i alle måneder af 2021, men især påskemåneden april oplevede en stigning i overnatninger.

De danske overnatninger steg i 2021 med 11 procent i forhold til 2020, hvilket svarer til 929.000 flere danske overnatninger.

Danskernes andel af de samlede campingovernatninger var næsten uændret i 2021 i forhold til 2020, men steg fra 71 procent i 2019 til 81 procent i 2021, viser tallene fra Danmarks Statistik.

Danskernes stigende interesse for campinglivet ses også i deres investeringer i autocampere og campingvogne. Der blev i 2021 solgt 1.697 nye autocampere. Således er salget af autocampere steget 31 procent i forhold til 2020 og 122 procent i forhold til 2019. Ligeledes er salget af campingvogne i 2021 steget i forhold til både 2020 og 2019, oplyses det.

Feriehusene havde det bedste år nogensinde i 2021
Feriehusene satte ny overnatningsrekord i 2021 med i alt 21,8 millioner overnatninger i udlejede danske feriehuse. Den tidligere rekord for flest overnatninger er fra 2019, hvor der var 20,7 millioner overnatninger.

Fremgangen skyldes især, at danskerne i væsentligt højere grad har holdt ferie i Danmark i 2021. Sammenlagt har danske gæster haft 11 millioner overnatninger. Dette er en fremgang på 22 procent i forhold til 2020, hvor der var ni millioner danske overnatninger, oplyser Danmarks Statistik.

Alle tallene fra Danmarks Statistik kan ses via dette link.

Dansk Erhverv: Danskerne livsvigtige for danske destinationer
I 2021 foretog danskerne 35,1 millioner overnatninger på de danske overnatningssteder, en stigning på 21 procent i forhold til 2020, coronakrisens første år.

Danskernes rekord vækker glæde hos Dansk Erhverv, der understreger at danskerne har været livsvigtige for de danske destinationer under coronakrisen, hvor de udenlandske turister ad flere omgange ikke måtte komme ind i Danmark, hedder det i en pressemeddelelse.

I den siger Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv: ”Danskernes kærlighed til ferier i Danmark har været støt stigende over mange år. Flere tager en ferie i ferien, hvor man checker ind på et hotel eller campingplads et par dage.

Danskernes leje af feriehuse har også fået et ekstra skub under coronakrisen, også da husene har været mere tilgængelige i de perioder, hvor udenlandske turister er blevet væk som følge af restriktioner eller COVID-19 situationen.”

Der mangler internationale gæster
Trods den store opbakning blandt danskerne, har de ikke kunnet kompensere for færre udenlandske turister under coronakrisen, noterer Dansk Erhverv.

”Kampen om de internationale turister er øget under coronakrisen og vores internationale konkurrenter øger deres markedsføringstryk. Derfor er Danmark nødt til at øge markedsføringen af Danmark som rejsemål for ferie-, erhvervs- og mødeturister. Vi skal både fastholde danskernes appetit på at bruge de danske overnatningssteder, og vi skal trække flere til fra udlandet,” siger Lars Ramme Nielsen.

Relaterede artikler:

Stigende forbrugspriser kan ramme danskernes ferie

“Vores ejer køber gerne flere store campingpladser”

Disse 21 danske hoteller fik sidste år Green Key

Turist-formand: Kamp om at få turisterne tilbage

”Meget på spil efter turbulente år i turistmaskinen”