AKTUEL KOMMENTAR: ”Dansk turisme må erkende, at danskerne igen vil rejse ud. Derfor er det helt afgørende at få de internationale gæster tilbage,” lyder det fra formanden for VisitDenmark.
Af Niels Jørgen Jensen, administrerende direktør Fårup Sommerland og bestyrelsesformand for VisitDenmark
Dansk turisme har taget hul på et nyt år, og selvom en trist og forfærdelig situation i Ukraine lige nu påvirker hele verden – også dansk turisme – er der mange gode grunde til at være optimistiske om fremtiden.
Restriktionerne er blevet ophævet, nærmarkederne begynder at røre på sig igen og de foreløbige bookinger for særligt leisure-turismen ser fornuftige ud.
For eksempel ligger vi i Hotel Fårup i indeks 275, og forhåndsbookingerne i feriehusene lover også godt, hvilket har positive indvirkninger på attraktionerne og lokalsamfundene som helhed.
Der venter imidlertid stadig en stor opgave i forhold til at genvinde momentum, så dansk turisme hurtigst muligt kan komme tilbage på 2019-niveau, hvor Danmark bød velkommen til det højeste antal udenlandske gæster nogensinde.
Destinationerne skal stadig gøre, hvad de kan for at fastholde danske turister.
København er i en særlig vanskelig situation
Men i dansk turisme må vi må være realistiske og erkende, at danskerne igen vil rejse ud. De danske rejsebureauer melder allerede om høj aktivitet og stor interesse for udenlandske destinationer. Derfor er det helt afgørende at få de internationale gæster tilbage.
Det vil også have positiv effekt på storbyerne, som har lidt store tab de seneste år.
Storbyturismen er vigtigt for Danmark, og der er ingen tvivl om, at København er i en særlig vanskelig situation. Men også kyst- og naturturismen vil have svært ved at klare sig uden de udenlandske gæster i fremtiden, når danskerne igen rejser ud.
Der bliver rift om turisterne – både de danske og internationale. Andre lande vil give Danmark kamp til stregen, og vi kæmper på visse fronter om de samme gæster.
Det er naturligvis en kamp, både VisitDenmark og turisterhvervet går benhårdt efter at vinde. Og Danmark har gode kort på hånden – vi skal bare spille dem rigtigt.
Møde- og konferencegæsterne er vigtige
Danmark har en god bredde i tilbuddet til turisterne. Her er masser af natur, stærke attraktioner, spændende byer, gode hoteller og er kendt for fremragende gastronomi. Det er et godt udgangspunkt. Så kræver det ”bare”, at de gode historier og fortællinger kommer ud og leve. Derudover er Danmark en populær mødedestination.
Møde- og konferencegæsterne er vigtige for dansk turisme, da de har et højt døgnforbrug og således holder hjulene i gang hele sæsonen hos såvel hoteller som restaurationsliv. De skal tilbage så hurtigt som muligt.
På den korte bane sætter VisitDenmark alt ind på at gøre Danmark attraktiv som ferie- og mødedestination her og nu. Det sker blandt andet gennem fortællingen om ”The Land of Everyday Wonder”, som allerede har givet millioner af eksponeringer på udvalgte markeder.
Afgørende at dansk turisme står sammen
Destinationer og attraktioner er gode til at bakke op med de gode fortællinger gennem målrettede markedsføringsindsatser. Og det er vigtigt.
Grundlæggende er det nemlig afgørende, at dansk turisme står sammen om at vinde turisterne tilbage, for når det regner på præsten, drypper det som bekendt på degnen.
Vores succes er direkte afhængig af vores evne til at samarbejde, for turisterne ser ikke kommune- eller destinationsgrænser, når de kigger på Danmark som ferieland. Det kan derfor blive nødvendigt at hugge en hæl og klippe en tå på tværs af organisationer, destinationer og aktører, hvis vi skal lykkedes med at løfte i flok. Dansk turisme har rigeligt med konkurrenter udenfor landets grænser.
Nu handler det om at vinde turisterne tilbage. Men på længere sigt skal der bygges ovenpå, så turismen hele tiden udvikler sig sammen med turisterne. Derfor skal der arbejdes med tilpasningen af strategien og retningen for dansk turisme de kommende år. Det er et arbejde, jeg ser meget frem til at tage hul på sammen med VisitDenmark, den øvrige bestyrelse og Erhvervsministeriet.
VisitDenmark er klar til at tage kampen op og sætte en stærk kurs for turismen på vegne af Danmark.
Relaterede emner:
”Meget på spil efter turbulente år i turistmaskinen”
Forlystelsespark fik tredjebedste sæson nogensinde
Klar med åbningsdato for nyt dansk Lalandia
Milliardær øger ejerandel i unik dansk ferieplatform
“Vores ejer køber gerne flere store campingpladser”