Mange udfordringer for dansk flyselskab

DAT’s ejere, fra venstre Lars Høeg samt ægteparret Kirsten og Jesper Rungholm.

DAT’s ejere, fra venstre Lars Høeg samt ægteparret Kirsten og Jesper Rungholm.

LUFTFART: Danish Air Transport har stor omsætning i udlandet, men er glad for sine foreløbig to danske indenrigsruter.

Revisor-uddannede Lars Høeg medvirkede i 2003 til en turnaround af Danish Air Transport, der året forinden havde ”afskaffet” sin egenkapital. Det fortalte han i går ved Dansk Luftfarts årsmøde.

DAT blev i 1989 søsat af Kirsten og Jesper Rungholm. Selskabet begyndte i 1996 at flyve ruteflyvning – første rute var den stadig eksisterende mellem Esbjerg og Stavanger. Selskabet har i dag 225 medarbejdere plus 80 i sit baltiske flyselskab, DOT.

DAT købte seks af konkursramte Cimber Sterlings ATR-fly, hvoraf to er solgt videre.

Halvdelen af DAT’s årlige omsætning på ca. en halv milliard kroner kommer fra ACMI-aftaler (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance, red). De betyder, at DAT stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring. Kunden betaler bl.a. for catering, flybrændstof, landingsafgifter i lufthavne.

Blandt DAT’s kontrakter i denne tid er at to fragtfly flyver i hhv. afrikanske Togo samt for det italienske postvæsen.

Samlet havde DAT sidste år 600.000 passagerer på sine ruter, bl.a. de to danske indenrigsruter fra København til hhv. Bornholm og Sønderborg – begge oprettet i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs i maj sidste år.

DAT har siden sin indrykning på Sønderborg gennemført 1.500 flyvninger og kun aflyst ti, mens man har fløjet over 4.000 flyvninger til Bornholm – og her kun aflyst 14, sagde Lars Høeg. I 2007 købte han 10 pct. af aktierne i DAT – resten ejes af ægteparret Rungholm.

DAT’s flåde tæller knap 25 fly, de fleste ejer selskabet. Det er 17 ATR, to Dash-8, to mindre SAAB plus en MD 83 og en MD 87.