Der er arbejdes for atter at få publikum til blandt andet sportsarrangementer. Lige nu er der tomme tilskuerpladser under den igangværende slutrunde om europamesterskabet i håndbold, der blandt andet spilles i Jyske Bank Boxen. Pressefoto for Messecenter Herning MCH, Lars Møller.

Massetest skal igen muliggøre store events

Genåbningen af oplevelsesøkonomien er måske nærmere med videnskabelig godkendelse af store events. Dansk Erhverv og HORESTA ser store muligheder i projektet, der dog skal officielt godkendes.

”Med lidt held kan dette medvirke til, at vi snart begynder at åbne op, men denne gang på en sådan måde, så vi ikke skaber udbredt smitte,” siger brancheekspert. Udtalelsen kommer efter der nu er kommet en videnskabelig godkendelse, der kan bane vejen for store publikumsarrangementer i 2021. Projektet skal dog først godkendes af myndighederne.

Bliver projektet godkendt, kan det være en vej til genåbning af blandt andet koncerter, festivaler og fodboldkampe i det nye år. Godkendelsen af det videnskabelige projekt vækker glæde hos foreningen Dansk Live, Dansk Erhverv, HORESTA og Divisionsforeningen.

Ved at teste 30.000 deltagere for corona vil Dansk Live, der arbejder for de danske festivaler og spillesteders vilkår, og Divisionsforeningen i starten af 2021 gennemføre et stort videnskabeligt projekt, der ifølge foreningerne kan bane vejen for en sikker gennemførsel af store fælles oplevelser.

En gangbar konferencemodel
Parterne skriver i en pressemeddelelse, at de i dag har fået videnskabsetisk godkendelse af projektet fra De Videnskabsetiske Komitéer i Region Midtjylland.

Med afsæt i en række superligakampe vil projektet undersøge den smittereducerende effekt ved screening af tilskuere med hurtigtest (antigentest) før fodboldkampene som løsningsmodel, der kan give mulighed for at minimere afstandskravet, hedder det i pressemeddelelsen.

Undersøgelsen er bygget op om tre trin: Det første og nu godkendte trin – fodboldmodellen – vil udendørs screene tilskuerne ved en række superligakampe i starten af det nye år.

På̊ kampdagen testes publikum med en antigentest (hurtigtest) og en PCR-test (laboratorietest). Seks dage efter fodboldkampen følges der op med en PCR-test for at måle på den smittereducerende effekt af antigentest og den minimerede afstand, samt sikre, at forsøget ikke bidrager til øget smittespredning i samfundet.

Parallelt hermed planlægges yderligere to trin i form af en ”koncert- og konferencemodel,” der vil afprøve det samme set-up indendørs og uden afstandskrav, samt en ”festivalmodel,” der skal simulere situationer, hvor deltagerne bevæger sig rundt blandt hinanden. Gennemførslen af trin 2 og trin 3 afventer resultaterne fra trin 1.

Dansk Erhverv: store perspektiver
Ifølge Dansk Erhverv, er perspektiverne for studiet store. Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, siger:

”Viser vores undersøgelse den tiltænkte effekt, vil det gavne på tværs af kultur- og oplevelseserhverv, herunder større sports- og idrætsbegivenheder, koncert-, teater- og festivalaktiviteter samt konferencer og seminarer. Samtidig vil det være med til at udbrede testningen i Danmark til personer, som måske ellers ikke ville være blevet testet – særligt personer uden symptomer. Danmarks testsystem forbedres hele tiden, og vaccineprogrammer er så småt ved at blive en realitet.”

Også professor og ledende overlæge på infektionsmedicinsk afdeling ved Aarhus Universitetshospital, Lars Østergaard, der har bidraget til projektet, er optimistisk på arrangørernes vegne:

”Hurtigtesten kan hjælpe med at undgå smittespredning, hvilket vi nu vil undersøge. Personer med symptomer skal slet ikke komme til arrangementer, og de personer uden symptomer, der smitter mest, er også de, der udskiller mest virus. Og testen har nemmere ved at finde de, der udskiller meget virus,” siger Lars Østergaard.

Relaterede artikler:

VisitDenmark fastholder Danmarkssatsning i 2021

MCH aflyser 2021-udgaven af Ferie for Alle

Scandic-hoteller spiller central rolle under slutrunde