KLUMME Nu er sindene ved at falde til ro efter det glædelige budskab om, at Danmark skal være værtsland for starten af Tour de France i juli 2021. Det er blevet hverdag for en stund.
Borgmestre er uenige om sponsorat, men Storebæltsbroen og 88 millioner afgjorde beslutningen.
Det er godt for et lands selvbevidsthed at blive valgt til en større idrætsbegivenhed med mange TV-transmissioner og store publikumstal. Det er godt for landets økonomi, eller er det?
I dag er der generelt færre ansøgere til store sportsevent end tidligere med OL som bedste eksempel. Sporene skræmmer. I Grækenland betaler de fortsat ekstra skat for at dække underskuddet fra OL i 2004.
Jubelen, da Danmark fik Tour de France-arrangementet om to år med tre etaper fra København til Sønderborg via Danmarks eneste ”alpeetape” ved Vejle, men ikke mindst over Storebæltsbroen, som i den grad fascinerede Tour de France direktør Christian Prudhomme, var stor.
Det forstår man, selv om cykelryttere traditionelt hader sidevind, og der er en minimal risiko for, at broen kan lukke helt i tilfælde af storm.
Overborgmesteren regnede det for sikkert
Da jeg ved åbningen af VM i ishockey i maj sidste år i Royal Arena sad sammen med Københavns overborgmester Frank Jensen, talte vi af gode grunde om den slags idrætsarrangementer. Da han også er formand for Team Danmark, er hans engagement indlysende.
”Tænk på, hvilken reklame det vil være for København med Tour de France. Og jeg tror det kommer til Danmark, når selv en statsminister tager del i promotion. Derimod tvivler jeg lidt mere på Formel 1,”sagde han.
Det gik som bekendt heller ikke. 14 dage senere havde VM på isen slået alle forventninger og rekorder.
Nu er det så bare hverdag igen, og ikke alle tror på betydningen for Danmark.
Men allerede i 2016 sagde socialdemokratisk finansordfører Benny Engelbrecht ifølge Jydske Vestkysten: ”Tour de France ville ikke være dårligt at profilere sig på. Det er en af de få sportsbegivenheder, som man kan skaffe til landet uden at skulle ud at investere stort i stadions og lignende anlæg.”
Sønderjyske borgmestre ikke enige
Til gengæld har samme avis nu rullet en lokal uenighed blandt borgmestre op, om hvem der skal betale for berøringen og værtskabet.
Skal en kommune, hvor rytterne blot suser forbi, giver noget for det? Det mener Sønderborgs borgmester Erik Lauritzen (S), men det ser ikke ud til at Kolding, Haderslev og Aabenraa vil være med.
”Vi er ikke villige til at bidrage, for vi har ikke været med i planlægningen. Når vi har noget i Kolding, opkræver vi heller ikke bidrag fra andre kommuner i Trekantområdet,” siger borgmester Jørn Pedersen (V) i et citat. Måske han tænker på Obama-besøget sidste år, som Kolding valgte at klare selv. Den forhenværende præsident kom heller ikke uden for Kolding.
Rytterne kommer ikke i Koldinghus
I en kommentar i Jydske Vestkysten skriver en læser: ”Tour de France rytterne kommer jo heller ikke til Kolding for at besøge Koldinghus. Hvorfor skulle vi betale, når de suser forbi.”
Økonomien klarer mange andre. Budgettet løber op til 88 millioner kroner. Staten lægger 17 millioner i puljen, Københavns Kommune 25 millioner kroner. Regionerne 15 millioner kroner og blandt kommuner som Sønderborg fem millioner kroner.
Hvordan så med indtægtssiden? Her bliver det mere flagrende. For hvordan regner man egentlig værdien ud? Administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø Hansen, siger til Berlingske:
”Tour de France har en kæmpestor værdi turistøkonomisk og ikke mindst brandingmæssigt i forhold til at fortælle historien om, hvad Danmark er for et land, og hvad København er for en by og dermed øge nysgerrigheden for at besøge os.”
Turister går ikke ubetinget efter TV
Det er forskningschef ved Idrættens Analyseinstitut, Rasmus K. Storm, ikke helt enig i. Han siger til Berlingske:
”Effekten af et sådant værtskab kommer typisk fra et konsulentfirma, der er hyret til at lave den. Der er almen enighed i forskningsmiljøet om, at de typisk anvender forsimplede metoder. De flotte billeder fra Danmark på globalt på TV er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem, at folk ser noget og reelt beslutter sig for at købe produktet.”
Ishockey tæt på milliard
Hvad kan man lære af tidligere store arrangementer?
– at VM i landevejscykling i København og omegn i 2011 gav 232 millioner kroner.
– at turister ved start af Giro d’Italia i 2012 i Herning og Horsens gav 40 millioner fra udenlandske turister. I Herning gav det en meromsætning på 90 millioner kroner.
-at VM i ishockey i maj i Herning og København sidste år gav en samlet turistomsætning på 980 millioner kroner (heraf udenlandske turister 787 millioner). Dansk Ishockey Union fik et nettooverskud på 14 millioner kroner. Boxen i Herning blev den store vinder sammen med Royal Arena i København.
Men cykelrytterne i Tour de France vil sikkert som direktøren være vilde med Storebæltsbroen.
Og så slipper de nok også for at bruge Brobizz på cykelstyret, når det om godt to år bliver deres tur.