Mellemøstens flyselskaber: I kan ikke undvære os

full777x-emirates-1LUFTFART: Skærpet tone over for EU, hvis der bliver begrænsninger i slots- og investeringsmuligheder for de rige selskaber fra oliestaterne. ”Vi er storkunder hos flyfabrikkerne og skaber arbejdspladser”, lyder det.

Emirates, Qatar Airways og Etihad må nødtvunget accepterer, at de højst kan eje 49 procent af et europæisk flyselskab. Til gengæld vil de ikke finde sig i, at Lufthansa og Air France/KLM har skrevet til EU Kommissionen og klaget over unfair konkurrence fra de nævnte selskaber, som med statsstøtte trænger kraftigere og kraftigere ind på deres markeder.

Forleden sagde chefen for Qatar Airways til det tyske Handelsblatt (i følge Wall Street Journal): ”Hvis vi får yderlige begrænsninger i europæiske slots, stopper vi bare med at købe europæiske fly. Vi har 186 fly i ordre hos Airbus. Hvordan mon det vil påvirke tyske jobs?”

”Emirates har afgivet ordre på endnu 90 Airbus A380. Det giver tusinder af jobs til europæere”, meddelte selskabet forleden, da det fik leveret nr. 50 i mega-serien.

Emirates præsident har også bedt om mere forståelse fra amerikanske myndigheder og erindret om en ordre på 150 af den kommende model Boeing 777x, som vil skabe masser af jobs.

I brevet til EU Kommissionen advarer Lufthansa og Air France mod investeringer foretaget af stater, som ignorerer begrebet fair konkurrence. Investeringer som selv de største europæiske selskaber slet ikke kan matche.