Melodi Grand Prix i København: Succes eller fiasko?

Henrik Meng.

Henrik Meng.

DEBAT: Hvorvidt Eurovisionen bliver guldrandet forretning eller ej for hovedstaden debatteres. Men debatten er ved at gå i selvsving i selvfølgeligheder mener direktør Henrik Meng i konsulenthuset Meng & Co.

Af Henrik Meng

Debatten om investeringen og de potentielle arbejdspladser er ligegyldig. I praksis bliver det bare en strid om, hvilken krystalkugle der virkede bedst, for hvem ved egentlig det, før om nogle måneder eller år, når det kommer til stykket?

Om der skabes masser af arbejdspladser og turisterne vil lægge millioner af kroner hos os, eller at tidligere Eurovisions ikke har været guldrandede forretninger.

Lad os takke kunstnerne, DR, Københavns Kommune, WoCo, VisitDenmark, Refshaleøen og de andre givere for det brag af en fest, det bliver; jeg synes at vi bør forberede os på at holde en ordentlig fest – og få ryddet op, gjort klar og holdt generalprøve på den danske værtskabelighed, så vi for alvor er klar, når de “almindelige” turister kommer til at møde dem, deres behov og sælge dem det, de har brug for mens de er her.

Med ESC får vi testet om vi er klar, samtidig med at vi giver gæster, artister, journalister og andet godtfolk det allerbedste, vi formår, mens de er til musikfest – og derfor tager hjem og tager vennerne med næste gang de skal holde sommerferie!

Vi skal fokusere på, hvad der virker og hvorfor det virker.

Imens skal vi lægge kalkuler om overnatninger, bestillinger, brandeksponering og salg på hylden for en stund: lad os træde et skridt tilbage og se på hvordan vi ude i detailhandlen, på attraktionerne, på restaurationerne, i busser, tog og taxa, i det offentlige og alle andre steder hvor turisterne møder os og er købsparate – sørger for at vi behandler dem nøjagtig som vi selv ønsker at blive behandlet, når vi rejser til et andet land, en anden kultur og begejstret vender hjem og fortæller vore venner og bekendte om vores oplevelser. Vi skal forstå at vi i første instans er ambassadører for en mission, der primært handler om at skabe value for money, mens gæsterne ér her – og sekundært skal resultere i at turisterne vender tilbage og tager deres venner med.

Undervejs skal vi gøre os umage for at alle de danskere, gæsterne møder er gode værter (også os, der “bare møder dem på gaden…”) og at butiksassistenter, tjenere, receptionister, hoteldirektører, guider og alle de andre professionelle, som skal sælge en vare, er klar til, og gør, det – gør deres yderste for at skabe store øjeblikke for den enkelte gæst.

Vi har alle tiders mulighed for at gøre dansk værtskab til eksportvare og få verden til at glemme alt om giraffer, tegninger og højt skattetryk. Det, der driver turisterne til Danmark første gang, er stadigvæk vores design, arkitektur, historiske seværdigheder, frisind og gastronomi. Men det, der får dem til at komme tilbage, er vores evne til at give dem noget, der er værd at komme tilbage efter. Lad os ikke døse hen i selvfølgelig selvfedme!