Mest CO2 fra de store flyselskaber

co2-sky-writingDe største transatlantiske flyselskaber er op til 51% mindre brændstoføkonomiske end de mindre konkurrenter, som tilbyder færre første klasses sæder og driver nyere flyflåder, skriver ny rapport.

Undersøgelsen er gennemført af International Council on Clean Transportation, der hævder, at selskaber som Norwegian, airberlin og Aer Lingus havde de mindste CO2 påvirkninger blandt 20 transatlantiske flyselskaber i 2014.

British Airways, SAS og Lufthansa var de ’værste’ når man måler CO2 udslip pr passagerkilometer pr liter brændstof.

Rapporten fra ICCT, den samme uafhængige gruppe, som afslørede Volkswagens diesel skandale, kommer 14 dage før verdens ledere skal mødes i Paris for at enes om grænser for udslip af drivhusgas.

Undersøgerne var overraskede over forskellen på 515 mellem topscoreren Norwegian og ’bundproppen British Airways, en forskel, der er dobbelt så stor som mellem bedste og dårligste amerikanske flyselskaber, men også giver basis for betydelige forbedringer.

Sæde-konfigurationer og brændstofforbrug er de vigtigste faktorer og står for 80% af forskellen på brændstofeffektivitet. Første klasse og business klasse står for 14% af sædekilometerne, men 33% af udslippet.

Flyselskaber med de dårligste resultater er samtidig de flyselskaber med de ældste fly, som f.eks. Boeing 747. De p.t. lave brændstofpriser frister flyselskaberne til at holde de gamle fly i luften, hedder det i rapporten.