Milliardinvestering i Gedser-Rostock

De to nye superfærger til ruten Gedser-Rostock er målrettet det stigende marked for passager- og fragttrafik i Østeuropa. I Gedser investeres 300 millioner kroner i blandt andet ny terminalbygning, nyt check-in-område samt 16 opmarchbaner. Det er nødvendigt for at kunne bibeholde liggetiden på kun 15 minutter med de nye færger, der fordobler kapaciteten på overfarten. Desuden udbygges Rostock havn, så Scandlines fra 2012 råder over to liggepladser. På den måde vil rederiet i fremtiden kunne operere med fire skibe på ruten og dermed tilbyde timedrift, hvis kunderne efterspørger det.

”Gedser-Rostock er et vigtigt knudepunkt i den østlige korridor. Efterspørgslen vil vokse yderligere i regionen i de kommende år, og det skal vi være rustet til. Med indsættelsen af fire skibe kan vi tilbyde afgang hver time. Liggetiden i havnene vil fortsat være 15 minutter, hvilket vil være et særdeles attraktivt tilbud til vores

kunder på Gedser-Rostock”, siger Steen Wæver, line manager hos Scandlines.

De nye færger bygges på P+S Werften i Stralsund. Nybygningerne får en kapacitet på 1.500 personer og 480 biler eller 96 lastbiler. Der vil således være tale om mere end en fordobling af den nuværende kapacitet på ruten. Indretningen står det franske arkitektfirma AIA for. Cateringkonceptet for de nye færger omfatter buffetrestaurant, a la carte restaurant, cafeteria, selvbetjeningsrestaurant samt snack- og drikkevareautomater. Der bliver shoppingarealer, spilområde og konferencerum.

Skrevet af Flemming Juul