Millionbøde til Ryanair for passagersvigt

Bøden på tre millioner euro skyldes mindst 178 tilfælde, hvor Ryanairs passagerer ikke fik den krævede hjælp til bl.a. mad og logi under vulkanudbruddet i sidste måned.

 

Italiens luftfartsvæsen, Enac, begrunder kæmpebøden til Ryanair med, at Europas største flyselskab undlod at give dets strandede passagerer i Roms Ciampino-lufthavn mad, drikke og overnatning, hvilket kræves ifølge EU’s direktiv om afvist ombordstigning. Enac henviser til, at de fleste andre flyselskaber opfyldte EU’s betingelser.

 

For nylig sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, på møde i København: ”EU vil straffe EU-flyselskaber, der svigtede deres omsorgsforpligtigelse i forbindelse med EU-regulativet om nægtet ombordstigning. Dem var der mange af.” Han forudså snarlige retssager.

 

DRF har flere gange peget fingre af bl.a. AirBaltic, Air France, Finnair, KLM og Norwegian for at være blandt de værste EU-flyselskaber til at svigte strandede kunder.

 
DRF, Forbrugerrådet og Statens Luftfartsvæsen har gentagne gange understreget, at EU-flyselskaber skal følge EU-forordning 261/2004 om passagerbeskyttelse.

 

Skrevet af Redaktionen