Mindst 800 strandede skal hjælpes hjem efter flykonkurs

Rejsegarantifonden er foreløbig blevet kontaktet af mindst 800 rejsende, der kun havde flybillet til krakkede Primera Air. De er nu strandet uden for Danmark og skal hjælpes hjem via Flyfondskassen.

”Vi har allerede talt med en masse Primera Air-kunder, der er i udlandet og som kun har flight only-billet med Primera Air. Vi skal nok i hvert fald sørge for hjemtransport af 800,” siger administrerende direktør i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff, til STANDBY.dk

Rejsegarantifonden får i disse dage masser af opringninger fra strandede rejsende, der kun havde købt flybillet, flight only, med islandske Primera Air, der krakkede natten til tirsdag.

Primera Air havde sidste år over 600.000 passagerer fra danske lufthavne, primært København og Billund. Hovedparten af de rejsende var chartergæster fra navnlig Danmarks tredjestørste charterrejsebureau, Bravo Tours, der ligesom Primera Air er en del af den islandske rejsekoncern Primera Travel Group.

Men Primera Air solgte også mange flight only-flybilletter til sine destinationer i navnlig Europa. Salget af de rene flybilletter fortsatte, siger kritikerne, frem til få dage før Primera Airs konkurs i denne uge.

De strandede rejsende fra Danmark med nu ubrugelige flight only-returbilletter til Primera Air er navnlig i Sydeuropa. Og det er disse, der nu skal hjælpes hjem via Rejsegarantifonden.

Men de rejsende kan ikke bare selv booke flybilletter hjem, hvis billetten skal refunderes af Rejsegarantifonden. Fonden skal godkende prisen på flybilletten.

Flyfondskassen betaler
Betalingen for de strandede passagerers hjemtransport til Danmark med andre flyselskaber betales af den såkaldte flyfondskasse hos Rejsegarantifonden. Siden 2015 er der som led i flyskatterne betalt to kroner til denne kasse for alle flybilletter med afrejse fra danske lufthavne og som er returbilletter til Danmark. Flyfondskassen indeholder omkring 70 millioner kroner.

Via Flyfondskassen vil Rejsegarantifonden sørge for, at passagerer, der er strandet i udlandet som følge af konkursen hos Primera Air, kan komme hjem med andre flyselskaber. Men de strandede passagerer kan ikke bare selv købe ny flybillet – de skal kontakte Rejsegarantifonden først.

Kontakt Rejsegarantifonden
Strandede passagerer i udlandet med en nu aflyst Primera Air-billet, skal kontakte Rejsegarantifonden på telefon: (+45) 38 48 93 45.

Rejsegarantifondens hjemmeside står der blandt andet om konkursen i Primera Air:

“Rejsegarantifonden bistår de kunder, der er omfattet af rejsegarantifondslovens bestemmelser om køb af flybilletter.

Strandede kunder
Hvis du er strandet i udlandet, fordi din returbillet med Primera Air er aflyst, kan du kontakte os på telefon (+45) 38 48 93 45. Så sørger vi for at arrangere hjemtransport, hvis du opfylder betingelserne herfor i henhold til loven.

Du kan ikke være sikker på, at vi refunderer dine udlæg, hvis du selv køber ny billet hjem. Det er derfor vigtigt, at du kontakter os på forhånd, hvis du ønsker vores bistand.

Hvis du ikke kom afsted
Hvis din flyrejse er blevet aflyst som følge af konkursen, så du slet ikke kom/kommer ud at rejse, kan du søge erstatning for billettens pris på Borger.dk – der er en selvrisiko på 1.000 kroner per passager,” skriver fonden på sin hjemmeside.

Der er flere oplysninger om Primera Air på Rejsegarantifondens hjemmeside.

Relaterede artikler:

Primera Airs konkurs: uvist hvor mange der er strandet

Konkursen i Primera Air rammer bredt

Skoler og foreninger tvinges i Rejsegarantifonden