Ifølge Økonomisk Ugebrev vil transportminister Ole Birk Olesen sende DSBs guldfugl S-tog i udbud, så private operatører kan byde ind. Det er en forretning, hvor trafikken de seneste år har været stigende.
Blandt andre har MTR – en Hong Kong baseret jernbanevirksomhed – vist interesse for de københavnske S-tog. MTR driver i dag succesrige jernbaner i Sverige, hvor det er kørsel for egen regning – altså uden statstilskud og det ventes, at den asiatiske togoperatør også vil byde på DSB S-tog, når udbudsbetingelserne bliver sendt ud, skriver Økonomisk Ugebrev.
Det er et åbent spørgsmål om den københavnske Metro også kommer i spil. DSB har tidligere været med til at løfte den underskudsgivende transport med cirka 200 millioner kroner årligt.
DSB S-tog var tidligere placeret i et selvstændigt aktieselskab under DSB, så forretningen stort set var klar til at blive udbudt. Med en statslig kontraktbetaling på én milliard kroner årligt var omsætningen sammen med billetsalget cirka 2,5 milliarder kroner. Overskuddet før afskrivninger var rundt regnet en milliard kroner.
At den nuværende transportminister for alvor arbejder for en udlicitering af DSB’s trafik er nyt, men det har været et hedt emne for skiftende trafikministre i en længere årrække. Tidligere transportminister Hans Christian Smidt var indstillet på at udbyde en anden af de helt store guldfugle – togtrafikken mellem Aarhus og København – men det kom der ikke noget ud af.